Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17769
Title: Шляхи вирішення проблем модернізації системи освіти на сучасному етапі
Other Titles: Solutions to the modernization of education system problems at the present stage
Authors: Каранфілова, Олена Володимирівна
Keywords: education
educational technologies
transformation
education competencies
освіта
освітні технології
трансформація
компетентності освіти
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Каранфілова О. В. Шляхи вирішення проблем модернізації системи освіти на сучасному етапі / Олена Володимирівна Каранфілова // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2023. – № 1. – С. 110–115.
Abstract: In light of the difficult conditions in which Ukraine has found itself since the beginning of 2023, it becomes clear that the modern Ukrainian education system does not always meet either individual or societal challenges. For this reason, a systemic transformation is being carried out today to ensure a new quality of education at every level: from preschool to higher education. Modern reforms of the education sector are designed to stop the isolation and stagnation of research, to create a demand for high-quality training of scientific personnel and inventions in the field of fundamental and applied sciences, to reduce the gap between research and practice, to integrate Ukrainian higher education and science into the European research space. Each of these directions performs tasks to achieve a common goal: to turn Ukrainian education into an innovative environment, where students will master the key skills necessary for every modern person to succeed in life, and scientists will have opportunities and resources to directly conduct research and contribute to social economic and innovative development of the country. The current reform of Ukrainian education is an important part of the renewal processes of the education system that have developed in European countries over the past twenty years. These processes reflect the recognition of the importance of knowledge as a driving force for welfare and social progress. The changes caused by these reforms relate to the introduction of new educational standards, revision and updating of educational programs, and adequate provision of educational and methodological aids, textbooks, and methods. The focus of educational programs on the acquisition of key competencies and the creation of effective mechanisms for the implementation of these competencies is one of the ways to update the content of education, its adaptation to modern requirements and integration into the world and European educational space. This is evidenced by the experience of many European countries, whose school programs have been adapted over the past few years in accordance with the competencybased approach to the educational process. At the same time, the acquisition of key competencies is considered in the assessment of students' performance. Such key competences should be the basis for the strategy of reforming education in Ukraine. У світлі складних умов, у яких опинилася Україна з початку 2023 року, стає зрозуміло, що сучасна українська система освіти не завжди відповідає викликам як особистості, так і суспільства. Тому сьогодні здійснюється системна трансформація для забезпечення нової якості освіти на кожному рівні: від дошкільної до вищої. Сучасні реформи освітньої галузі покликані припинити замкнутість і стагнацію досліджень, створити попит на якісну підготовку наукових кадрів і винахідництва в галузі фундаментальних і прикладних наук, зменшити розрив між дослідженнями та практикою, інтегрувати українську вищу освіту і науку в європейський дослідницький простір. Кожен із цих напрямів виконує завдання для досягнення спільної мети: перетворити українську освіту на інноваційне середовище, де студенти опановуватимуть ключові навички, необхідні кожній сучасній людині для досягнення успіху в житті, а науковці матимуть можливості та ресурси безпосередньо проводити дослідження та сприяти соціально-економічному та інноваційному розвитку країни. Нинішня реформа української освіти є важливою частиною процесів оновлення системи освіти, які розвиваються в європейських країнах за останні двадцять років. Ці процеси відображають визнання важливості знань як рушійної сили добробуту та соціального прогресу. Зміни, зумовлені цими реформами, стосуються запровадження нових освітніх стандартів, перегляду та оновлення освітніх програм, належного забезпечення навчально-методичними посібниками, підручниками та методиками. Спрямованість освітніх програм на набуття ключових компетентностей та створення дієвих механізмів реалізації цих компетентностей є одним із шляхів оновлення змісту освіти, його адаптації до сучасних вимог та інтеграції у світовий та європейський освітній простір. Про це свідчить досвід багатьох європейських країн, шкільні програми яких протягом останніх років були адаптовані відповідно до компетентнісного підходу до освітнього процесу. При цьому набуття ключових компетентностей враховується при оцінюванні успішності учнів. Такі ключові компетентності мають бути покладені в основу стратегії реформування освіти в Україні.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17769
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karanfilova.pdf275.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.