Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17671
Title: Художньо-пізнавальна функціональність метакогнітивних доменів інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти
Other Titles: Artistic and cognitive functionality of metacognitive domains of integral competence of future specialists music and choreographic education
Authors: Хмелевська, Інга Олексіївна
Khmelevska, Inga
Keywords: artistic cognition
interpretation
hermeneutic approach
metacognitive knowledge
metacognitive domain
integral competence
future specialists of music and choreographic education
художнє пізнання
інтерпретація
герменевтичний підхід
метакогнітивне знання
метакогнітивний домен
інтегральна компетентність
майбутні фахівці музичної та хореографічної освіти
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Хмелевська І. О. Художньо-пізнавальна функціональність метакогнітивних доменів інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти / Інга Олексіївна Хмелевська // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2022. – № 1. – С. 27–32.
Abstract: The research is devoted to the study of functions performed by metacognitive domains of integral competence of future specialists of music and choreographic education in the process of artistic cognition. Based on the theoretical analysis of scientific sources from the fields of cognitive science, the essence and features of the phenomenon of metacognitive knowledge were considered. In particular, it was determined that such knowledge, providing awareness of the relationship between knowledge, goals and experience, affects the ability to transmit information, learn and exercise self-control and self-development (Flavell, 1979; Simon, 1996). The analysis of works in the field of pedagogy allowed to clarify the functions of metacognitive domains in the content of the competence sphere of specialists, in particular in the field of art education. The study of the views of art critics and pedagogical scientists contributed to highlighting some features of the process of artistic cognition, in particular its focus on the formation of professional erudition of specialists in the field of art education, their ability to cognize and interpret artistic phenomena. The study was carried out using the following methods: pedagogy of art (to study the peculiarities of the process of artistic cognition); theoretical modeling (to study the functionality of metacognitive knowledge in the content of the competence sphere of art education specialists in the context of ensuring the processes of artistic cognition); a number of empirical methods (to experimentally test the hypotheses of the theoretical study). In particular, by the method of theoretical modeling, it was determined that the regulatory functions of metacognitive knowledge allow to activate the effectiveness of competencies in order to ensure the processes of formation of artistic thesaurus during artistic cognition, as well as the identification and combination of discrete artistic phenomena into a single interpretive concept that reflects a certain cultural picture of the world. The experimental work within the framework of the study was aimed at identifying the functional significance of the metacognitive domain «strategic knowledge» in the process of artistic cognition by comparing the results of assessing the level of formation of the ability to determine the goals of the artistic and educational process and the meta-skills of future specialists in music and choreographic education to integrate artistic and artistic information to solve artisticinterpretive and creative-developmental tasks of the artistic and educational process. Дослідження присвячене вивченню функцій, які виконують метакогнітивні домени інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти в процесі художнього пізнання. На основі здійсненого теоретичного аналізу наукових джерел визначено, що означені метакогнітивні домени як такі забезпечують усвідомленість та цілеспрямованість процесу застосування компетентностей із метою досягнення певних освітніх цілей. З’ясовано, що безпосередньо на процес активізації фахових і трансверсальних компетентностей задля здійснення художнього пізнання впливає метакогнітивний домен «стратегічні знання». Шляхом теоретичного моделювання було визначено, що регуляційні функції останнього дозволяють активізовувати дієвість компетентностей із метою забезпечення процесів формування під час художнього пізнання мистецького тезаурусу, а також ідентифікації та поєднання дискретних художніх явищ у єдину інтерпретаційну концепцію, яка відображує певну культурну картину світу. Експериментальна робота в межах дослідження була спрямована на виявлення функціонального значення метакогнітивного домену «стратегічні знання» в процесі художнього пізнання шляхом порівняння результатів оцінювання рівня сформованості умінь визначати цілі мистецько-освітнього процесу та метаумінь майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти здійснювати інтеграцію художньо-мистецької інформації задля вирішення художньо-інтерпретаційних та творчорозвивальних завдань мистецько-освітнього процесу.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17671
Appears in Collections:№ 1 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khmelevska.pdf581.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.