Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17382
Title: Педагогічні умови формування готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії
Other Titles: Pedagogical conditions of formation of readiness of future doctors for intercultural interaction
Authors: Осипова, Тетяна Юріївна
Osipova, Tetyana Yuryivna
Левицька, Анна Іванівна
Levitska, A. I.
Keywords: міжкультурна взаємодія
майбутні лікарі
полікультурне середовище
інтерактивні методи навчання
поза аудиторна діяльність
intercultural interaction
future doctors
multicultural environment
interactive teaching methods
extracurricular activities
Issue Date: 2021
Publisher: Budapest
Citation: Осипова Т. Ю. Педагогічні умови формування готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії. / Т. Ю. Осипова, А. І. Левицька // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. - 2021. - IX (101). - Issue: 259. - С. 29–32.
Abstract: У статті висвітлено сутність педагогічних умов, що сприятимуть формуванню готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії у професійній діяльності. Подано авторське розуміння поняття «педагогічні умови». Розглянуто необхідність створення полікультурного середовища в закладах вищої медичної освіти для формування вмінь і навичок міжкультурної комунікації студентів-майбутніх лікарів під час їхнього навчання в медичному виші. Полікультурне середовище медичного ЗВО – це освітній процес, учасниками якого є представники різних культур, спрямований на формування полікультурної особистості майбутніх лікарів, які відрізняються національними, релігійними і культурними цінностями, спроможні розуміти інші культури та толерантно ставитися до них, здатні позиціонувати свою країну в умовах міжкультурної взаємодії, залучає їх до світових культурних традицій, виховання в них поваги до інших народів, забезпечення рівноправного діалогу з представниками інших культур, що відбувається на тлі толерантності і доброзичливості, у процесі професійної підготовки. Створення полікультурного середовища в медичному ЗВО сприятиме обізнаності студентів щодо культурного розмаїття у, формуванню в них ціннісного ставлення до національних особливостей представників різних культур; розвитку позитивної мотивації до взаємодії. Створенню полікультурного середовища ЗВО сприятимуть введення навчального курсу «Основи формування готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії», оформлення навчальних приміщень плакатами і висловами про толерантність, випуск стіннівок, радіопередач, які будуть знайомити студентів із культурно-національними особливостями різних країн тощо. Доведено, що значну роль у підготовці майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії у професійній діяльності відіграє спрямування освітнього процесу на поглиблення теоретичних знань і формування практичних умінь і навичок міжкультурної взаємодії засобами інтерактивних методів навчання. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що освітній процес здійснюється за умов постійної й активної взаємодії всіх учасників,де всі суб'єкти є рівноправними партнерами. The article highlights the essence of pedagogical conditions that will contribute to the formation of readiness of future doctors for intercultural interaction in professional activities. The author's understanding of the concept of "pedagogical conditions" is given. The necessity of creating a multicultural environment in institutions of higher medical education for the formation of skills and abilities of intercultural communication of students-future doctors during their studies at a medical university is considered. The multicultural environment of medical health care is an educational process involving representatives of different cultures, aimed at forming a multicultural personality of future doctors who differ in national, religious and cultural values, are able to understand other cultures and be tolerant, able to position their country in intercultural conditions. interaction, attracts them to world cultural traditions, fostering in them respect for other peoples, ensuring equal dialogue with representatives of other cultures, which takes place against the background of tolerance and friendliness, in the process of training. The creation of a multicultural environment in medical health care will promote students' awareness of cultural diversity, the formation of their values to the national characteristics of different cultures; development of positive motivation to interact. The creation of a multicultural environment will be facilitated by the introduction of the training course "Fundamentals of future doctors' readiness for intercultural interaction", design of educational premises with posters and statements about tolerance, issue of wall hangings, radio programs that will acquaint students with cultural and national features of different countries. It is proved that a significant role in preparing future doctors for intercultural interaction in professional activities is played by the direction of the educational process to deepen theoretical knowledge and the formation of practical skills and skills of intercultural interaction through interactive teaching methods. The essence of interactive learning is that the educational process is carried out under the conditions of constant and active interaction of all participants, where all subjects are equal partners. Such training effectively contributes to the formation of value orientations, skills and abilities, creating an atmosphere of cooperation. Interactive teaching methods include: interactive lectures, analysis of specific professional situations (case studies),brainstorming, role and business games, discussions, quests, web quests, etc., the use of which in training will help to understand theimportance of intercultural interaction of future doctors. the need to improve knowledge of cultural and national characteristics ofdifferent cultures, will motivate students to succeed in intercultural interaction in further professional activities, will developtolerance, empathy, communication skills and emotional self-regulation skills. It is established that an important place in the professional training of future doctors for intercultural interaction is occupied by extracurricular activities of students. Extracurricular activities are considered as specially organized and purposeful extracurricular activities and a system of cognitive and educational activities aimed at deepening and expanding knowledge gained in the educational process, development of creative abilities,satisfaction of scientific interests, development of various skills of future professionals. Extracurricular work includes participation inscientific circles, scientific societies, educational events, festivals, competitions, intellectual games, sports competitions held inextracurricular time.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17382
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogy and Psychology.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.