Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17155
Title: Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-фахової та диригентсько-хорової діяльності за поліфукнкціональним підходом діяльності : дис. доктора філософії за спеціальністю 01 – Освіта/Педагогіка 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)
Other Titles: Training future music art teachers for vocal and professional, conducting and choral activities according to multifunctional approach
Authors: Го Сяофен
Guo Xiao Feng
Keywords: майбутні вчителі музичного мистецтва
підготовка до вокально-фахової та диригентсько-хорової діяльності
поліфункціональний
рефлексивний
інноваційний наукові підходи
формування навичок співу
сольні й вокально-хорові навички
інтерпретація
вокальне й хорове мистецтво
виконавський стиль
виконавська майстерність
future teachers of musical art
preparation for vocal and professional
conducting and choral activities
multifunctional
vocal and choral art
reflective
interpretation; executive skill
innovative scientific approaches
performance style
formation of singing skills
solo and vocal and choral skills
solo and vocal and choral skills
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Го Сяофен Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-фахової та диригентсько-хорової діяльності за поліфукнкціональним підходом діяльності : дис. доктора філософії за спеціальністю 01 – Освіта/Педагогіка 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) / Го Сяофен; наук. кер. Т. В. Осадча; Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». - Одеса, 2023. - 232 с.
Abstract: У дисертації порушується питання підготовки майбутніх учителів музики до різновекторної та багатофункціональної фахової діяльності в тих її аспектах, які пов’язані з вокальними формами музикування. Актуальність дослідження зумовлена наявністю суперечностей, які виникають у процесі паралельного оволодіння здобувачами вокальних навичок сольного й хорового співу, що пояснюється суттєвими відмінностями вокально-фонаційної техніки та виконавської манери індивідуального, камерно-концертного вокального й колективно-хорового виконавства. Важливість дослідження означеної проблеми пояснюється її недостатньою усвідомленістю педагогічною спільнотою та не розробленістю в науково-методичній літературі. За результатами аналізу наукових джерел з’ясовано, що фахова діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва, пов’язана зі співом, охоплює різноманіття завдань, вирішення яких впливає на формування вокально-виконавських, диригентсько-хорових і методико-практичних компетентностей. На засадах студіювання наукових праць та узагальнення практичного досвіду сучасних учителів музичного мистецтва виокремлено різновиди музично-педагогічної діяльності, у реалізації яких вокальна підготовка фахівця відіграє вирішальну роль та визначено їх функціональну спрямованість. The dissertation raises the issue of training future music teachers for multivector and multifunctional professional activity in the aspects related to vocal forms of music making.The relevance of the study is determined by the presence of contradictions that arise in the process of parallel acquisition of vocal skills by students of solo and choral singing, which is explained by significant differences in vocal-phonation technique and performance manner of individual, chamber-concert vocal and collective-choral performance. The importance of researching this problem is explained by the lack of its understanding by the pedagogical community and the lack of its development in the scientific and methodological literature. Based on the results of the scientific sources analysis, it was found that the professional activity of the future music teacher, related to singing, covers a variety of tasks, the solution of which affects the formation of vocal-performing, conducting choral and methodological-practical competencies. On the basis of the study of scientific works and the generalization of the practical experience of modern music teachers, the types of musical and pedagogical activities are distinguished, in the implementation of which the vocal training of a specialist plays a decisive role, and their functional orientation is determined Based on the results of the scientific sources analysis, it was found that the professional activity of the future music teacher, related to singing, covers a variety of tasks, the solution of which affects the formation of vocal-performing, conducting choral and methodological-practical competencies. On the basis of the study of scientific works and the generalization of the practical experience of modern music teachers, the types of musical and pedagogical activities are distinguished, in the implementation of which the vocal training of a specialist plays a decisive role, and their functional orientation is determined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17155
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guo Xiao Feng.pdf.pdf3.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.