Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16868
Title: Іслам: філософія жінки (стереотипи, міфи, реальність)
Other Titles: Islam: philosophy of women (stereotypes, myths, reality)
Authors: Світлицька, Віолета Романівна
Петінова, Оксана Борисівна
Petinova, Oksana Borysivna
Svitlytska, V.
Keywords: woman
social statuses
Koran
Islam
social stereotypes
social guarantees
жінка
соціальні статуси
Коран
іслам
соціальні стереотипи
соціальні гарантії
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Петінова О. Б. Іслам: філософія жінки (стереотипи, міфи, реальність) / Оксана Борисівна Петінова, Віолета Романівна Світлицька // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 4. – С. 102–109.
Abstract: The article is devoted to a socio-philosophical analysis of the position of women in society using the example of the fundamental principles of Islam, the source of which is the Koran and its interpretation. Operational methods of theoretical research, such as abstraction, analysis, synthesis, comparison, generalization, specification, are applied among the main research methods; the leading role is assigned to the method of phenomenological hermeneutics. The relevance of the chosen problem is conditioned by issues of gender inequality, which manifests itself in the Muslim world in relation to women. From the analysis of information, the authors conclude that the position of women can differ significantly, and is determined by a number of factors, among which the state system, the combination of Islamic laws with local pagan customs (adat), the economic situation, the direction of Islam, the dominant school of Sharia, and religious leaders can be singled out. Therefore, the rights guaranteed to women by the Koran are often not applied in practice. As a result of scientific research, the authors come to the conclusion that the appearance of the Koran and the spread of Muhammad's teachings among the Arab tribes mostly contributed to the improvement of the position of women in the region. It was declared that a woman is as complete a human being as a man, and just as valuable to Allah; normalized family relations, it was no longer allowed to treat women as one wanted. The establishment of such values as love and mutual respect in the family can be considered a progressive moment. Many verses of the holy scriptures are devoted to concern for the material condition of women. At the same time, the Koran reflects the characteristic features of its time, certain provisions of which are unacceptable for use in the modern civilized world. The movement towards gender equality and the expansion of women's freedoms is progressing very slowly. One of the reasons is the belief that Allah has already endowed women with everything necessary in the Koran, more rights will lead to debauchery and chaos in relationships. As a rule, this happens where society is not burdened by rigid patriarchal customs, the state does not assume the functions of a religious center, and citizens have the opportunity to choose. Стаття присвячена соціально-філософському аналізу становища жінки в суспільстві на прикладі фундаментальних засад ісламу, джерелом яких є Коран і його тлумачення. Серед основних методів дослідження застосовано операційні методи теоретичного дослідження, як абстрагування, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація; провідна роль відведена методу феноменологічної герменевтики. Актуальність обраної проблеми обумовлюється питаннями гендерної нерівності, що проявляється у мусульманському світі по відношенню до жінок. З аналізу інформацїі автори роблять висновок, що становище жінок може суттєво відрізнятися, і зумовлено рядом чинників, серед яких можна виокремити державний устрій, поєднання законів Ісламу з місцевими язичницькими звичаями (адат), економічна ситуація, напрям Ісламу, домінуюча школа шаріату, релігійні лідери. Тому права, гарантовані жінкам Кораном, часто не застосовуються на практиці. В результаті наукової розвідки автори приходять до висновків, що поява Корану і поширення вчення Магомета серед арабських племен здебільшого сприяли покращенню становища жінок в регіоні. Було оголошено, що жінка – така ж повноцінна людська особистість, як і чоловік, і така ж цінна для Аллага; унормовані сімейні стосунки, більше не допускалося поводитися з представницями жіночої статі, як кому заманеться. Прогресивним моментом можна вважати утвердження таких цінностей, як любов і взаємна повага в родині. Багато аятів священного писання присвячені турботі про матеріальний стан жінок. Водночас Коран відображає характерні риси свого часу, певні положення якого неприйнятні для застосування в сучасному цивілізованому світі. Зрушення у бік гендерної рівності та розширення свобод жінок просуваються дуже повільно. Одна з причин – переконання, що Аллаг у Корані уже обдарував жінок усім необхідним, більші права призведуть до розпусти й хаосу у стосунках. Як правило, це відбувається там, де суспільство не обтяжене закостенілими патріархальними звичаями, держава не бере на себе функції релігійного центру, а у громадян є можливість вибору.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16868
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petinova Oksana Borysivna.pdf292.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.