Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16865
Title: Вплив засобів масової інформації на свідомість людини та інтенціональність правосвідомості в соціумі
Other Titles: The influence of mass media on human consciousness and the intentionality of legal awareness in society
Authors: Мурадян, Наталія Сергіївна
Keywords: mass media
society
consciousness
legal awareness
intentionality
ЗМІ
свідомість
правосвідомість
інтенціональність
суспільство
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Мурадян Н. С. Вплив засобів масової інформації на свідомість людини та інтенціональність правосвідомості в соціумі / Наталія Сергіївна Мурадян // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 4. – С. 67–73.
Abstract: The relevance of this article lies in the fact that in the current conditions of life, the influence of the mass media has a particularly sharp character on the consciousness of a person and his legal awareness. The processes that take place have a manipulative nature, which has a certain flexibility and is related to the social space. The mass media have turned into a certain social institution that educates socio-civic, national-spiritual feelings, habits, motivations, intentions, etc. The purpose of the article is a philosophical and legal understanding of the influence of mass media on human consciousness, as well as how the process of intentionality of legal consciousness occurs in society. The research methodology is based on the generalization of theoretical studies of socio-legal philosophy, general scientific methods of analysis and synthesis, the method of classification of concepts and the method of ascent from the abstract to the concrete are used. The process of a continuous flow of mass media into social communication is a condition for the influence of individual consciousness on public consciousness and vice versa, as well as the influence on the intentionality of legal consciousness in general. In the process of exchanging social information, there is an interaction between forms and levels of consciousness. Finally, the results of the study will show how the influence of mass media is primarily aimed at forming the constructions of mass consciousness. Mass consciousness covers the most common knowledge, ideas, attitudes, values, ideals, traditions in a certain society at the level of everyday consciousness, but reflects only those of them that are common, typical for a certain set of individuals, a certain social community. It was concluded that the mass media is a way of influencing people's consciousness in order to form certain guidelines, assessments and judgments in them to create a positive stereotype of law-abiding behavior of citizens, their desire to observe the rules of the law, respect the law and people's rights. Актуальність даної статті полягає в тому, що в теперішніх умовах життя вплив засобів масової інформації має особливо гострий характер на свідомість людини та її правосвідомість. Процеси, які відбуваються мають маніпулятивну природу, яка має певну гнучкість та пов’язана із соціальним простором. ЗМІ перетворилися на певний соціальний інститут, який виховує соціально-громадянські, національно-духовні почуття, звички, спонуки, наміри, тощо. Метою статті є філософсько-правове осмислення впливу засобів масової інформації на свідомість людини, а також як відбувається процес інтенціональності правосвідомості в суспільстві. Методологія дослідження базується на узагальненні теоретичних досліджень соціально-правової філософії, використовуються загальнонаукові методи аналізу та синтезу, метод класифікації понять та метод сходження від абстрактного до конкретного. Процес безперервного потоку ЗМІ у соціальну комунікацію є умовою впливу індивідуальної свідомості на суспільну та навпаки, а також впливу на інтенціональність правосвідомості загалом. В процесі обміну соціальною інформацією відбувається взаємодія між формами та рівнями свідомості. Нарешті, результати дослідження покажуть як вплив ЗМІ в першу чергу спрямований на формування конструкцій масової свідомості. Масова свідомість охоплює найбільш поширені у певному суспільстві знання, уявлення, установки, цінності, ідеали, традиції на рівні буденної свідомості, але відображає лише ті з них, які є загальними, типовими для певної сукупності індивідів, певної соціальної спільноти. Зроблено висновок, що засоби масової інформації є способом впливу на свідомість людей з метою формування у них певних настанов, оцінок і суджень для створення позитивного стереотипу законослухняної поведінки громадян, прагнення у них дотримуватися норм права, поважати закон та права людей.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16865
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Muradyan Natalia Serhiivna.pdf280.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.