Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16714
Title: Застосування технологій політичного маркетингу в Україні (на прикладі виборчих кампаній)
Other Titles: Application of political marketing technologies in Ukraine (on the example of election campaigns)
Authors: Науменко, Ольга Михайлівна
Keywords: political marketing technologies
«technology» of the election campaign
parliamentary elections
political advertising
naming
технології політичного маркетингу
парламентські вибори
політична реклама
неймінг
«технологізація» виборчої кампанії
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Науменко О. М. Застосування технологій політичного маркетингу в Україні (на прикладі виборчих кампаній) / Ольга Михайлівна Науменко // Політикус : наук. журнал. – 2022. – № 5. – С. 48–54.
Abstract: The article examines the use of political marketing technologies in Ukraine during election campaigns. The historical sequence of parliamentary election campaigns and their technological marketing implementations are determined. A study of global political campaign technologies includes tools such as donation platforms and volunteer management. Examples of these political technologies include technologies such as Impactive, a universal digital organization platform; ActBlue is an online fundraising software; NGP VAN is the political technology company behind SmartVAN, the voter file database. The components of the marketing approach in planning the election campaign, such as political advertising, naming, party brand (name, motto, logo), party design, have been established. The purpose of the article is to research political marketing technologies in Ukraine using the example of election campaigns. The historical method was used in the study, which helped to trace all electoral cycles of parliamentary elections in Ukraine. The comparative method provided a comparison of the digitalization of marketing technologies and political advertising in parliamentary election campaigns. The institutional method made it possible to determine the practical component of the election campaign as an element of the election process. The structural-functional method showed the use of political marketing technologies by political parties in election campaigns. The process of «technologicalization» of election campaigns in Ukraine, which began during the regular parliamentary elections of 1998, which resulted in illconceived naming, is considered. According to the results of the study, the analysis of political advertising in the 2002 election campaign revealed a tendency when the messages of political parties were reduced to a single message. The 2006 parliamentary campaign was shaped by the 2004 Orange Revolution, which became a fertile ground for political marketing. In the parliamentary elections of 2012, attention was focused on the party brand. In the brand strategy, naming was used, an example of which was Natalia Korolevska’s Party «Ukraine – Forward» and the political party «UDAR Vitaliy Klitschka». During the parliamentary elections of 2014, building the image of the candidate and the brand of the party, which were used to promote the image of P. Poroshenko and A. Yatsenyuk, gained practical application. The 2019 election process intensified the practical implementation of digital marketing technologies: audience targeting, email marketing, and work with volunteers. У статті розглядається використання технологій політичного маркетингу в Україні під час виборчих кампаній. Визначено історичну послідовність проведення парламентських виборчих кампаній та їх технологічні маркетингові впровадження. Вивчення світових технологій політичних кампаній містить такі інструменти, як платформи пожертвувань та управління волонтерами. Прикладами цих політичних технологій є такі технології, як Impactive – це універсальна цифрова платформа організації; ActBlue – це онлайн-програмне забезпечення для збору коштів; NGP VAN – це політична технологічна компанія, що стоїть за SmartVAN, базою даних файлів виборців. Встановлено такі складовані маркетингового підходу при плануванні виборчої кампанії, як політична реклама, неймінг, партійний бренд (назва, девіз, логотип), партійний дизайн. Метою статті є дослідження технологій політичного маркетингу в Україні на прикладі виборчих кампаній. В дослідженні використано історичний метод, що допоміг простежити всі електоральні цикли парламентських виборів в Україні. Порівняльний метод надав зіставлення діджиталізації маркетингових технологій і політичної реклами в парламентських виборчих кампаніях. Інституційний метод дозволив визначити практичну складову виборчої кампанії як елементу проходження виборів. Структурно-функціональний метод показав використання політичними партіями технологій політичного маркетингу у виборчих кампаніях. Розглянуто процес «технологізації» виборчих кампаній в Україні, що розпочався у період чергових парламентських виборів 1998 р., результатом яких був непродуманий неймінг. Як свідчать результати дослідження, при аналізі політичної реклами в передвиборчій кампанії 2002 р. виявлялася тенденція, коли меседжі політичних партій зводилися до єдиного послання. Парламентська кампанія 2006 р. була сформована «Помаранчевою революцією» 2004 р., яка стала сприятливим полем для політичного маркетингу. В парламентських виборах 2012 р. увага зосереджувалася на партійному бренду. В бренд-стратегії послуговувалися неймінгом, прикладом якого були – Партія Наталії Королевської «Україна – Вперед» та політична партія «УДАР Віталія Кличка». Практичного застосування під час парламентських виборів 2014 р. набули побудова іміджу кандидата і бренду партії, які використовували для розкручування іміджу П. Порошенка та А. Яценюка. Виборчий процес 2019 р. активізував практичну реалізацію діджиталізації маркетингових технологій: таргетування аудиторії, емейл-маркетинг та робота з волонтерами.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16714
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumenko Olha Mykhaylivna.pdf188.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.