Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16683
Title: Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до розвитку музичних здібностей школярів за антропологічним підходом
Other Titles: Training future teachers of musical art for the development of school students’ musical abilities following an anthropological approach. Thesis for a PhD degree according to the speciality 014 Secondary education (Musical art).
Authors: Тун Ліньге
Tong Linge
Keywords: майбутні учителі музичного мистецтва
школярі
музичні здібності
антропологічний підхід
загальна мистецька освіта
музична і музично-педагогічна освіта
мова музичного мистецтва
інновації
вокальна підготовка
інструментальна та музично-теоретична підготовка
future musical art teachers
musical abilities
schoolchildren
anthropological approach
musical abilities
anthropological approach
general art
music and music-pedagogical education
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Тун Ліньге Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до розвитку музичних здібностей школярів за антропологічним підходом : дис. доктора філософії : 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), 01 Освіта / Педагогіка; / Тун Ліньге; наук. кер. Г. Н. Кьон; Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». - Одеса, 2023. - 238 с.
Abstract: У дисертації здійснено дослідження й нове вирішення проблеми підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до розвитку музичних здібностей школярів за антропологічним підходом. Актуальність означеної проблеми підкреслюється положеннями державних документів України, викладеними в Національній стратегії розвитку освіти в Україні до 2021 року, Закону України «Про вищу освіту», «Про повну загальну середню освіту», в яких наголошується на необхідності «...забезпечити єдність навчання, виховання і розвитку учнів спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу». Важливість досліджуваної проблеми у сфері музичної освіти зумовлена тим, що ступінь розвитку музичних здібностей школярів позначається на їхній здатності сприймати художно-образний зміст творів, навчатися співу та творчому музикуванню, отже в цілому на якості впливу занять музичним мистецтвом на становлення особистості. The thesis presents the results of the research and a new solution to the problem of training future music teachers for the development of school students’ musical abilities following an anthropological approach. The relevance of this issue is explained by the provisions of the state documents of Ukraine, set out in the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021, the Law of Ukraine “On Higher Education”, “On Secondary Education”, which emphasize the need to “...ensure the unity of education, upbringing and development of school students by the joint efforts of all participants in the educational process”. The importance of the studied problem in the field of music education is determined by the fact that the degree of the development of school students’ musical aptitude affects their ability to perceive the artistic and figurative content of works, to learn singing and creative music making, therefore, in general, the quality of the influence of music classes on the development of personality. The paper presents data that prove that the state of modern school students’ interest in the musical art and the level of their musical abilities’ development in many countries of the world, in particular in Ukraine and China, due to various circumstances does not meet the expectations of society, which requires an analysis of the factors of this situation and elimination of identified problems. One of the main factors of this situation is recognized as insufficient attention paid by the pedagogical community to the issue of the development of school students’ individual musical abilities as a whole, and what is especially important at the current stage – to the solution of this problem in the music education of children of the new “alpha” generation, who are distinguished by a new vision of the world and their place in it, by actively turning to new technologies and ways of obtaining information, as well as the attraction to being in virtual reality and the narrowed space of direct contacts and emotional self-expression.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16683
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tong Linge.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.