Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16604
Title: Питання підготовки майбутніх учителів математики до інтеграції в систему післядипломної педагогічної освіти
Other Titles: Issues of preparing future mathematics teachers for integration into postgraduate pedagogical education system
Authors: Задоріна, Ольга
Мітельман, І. М.
Papach, Olha Ivanivna
Папач, Ольга Іванівна
Keywords: вища педагогічна освіта
післядипломна (неперервна) педагогічна освіта
підвищення кваліфікації вчителів
синергія систем вищої та післядипломної педагогічної освіти
контекстне навчання
фаховий компетентнісний контур
аgile-підходи в освіті
higher pedagogical education
postgraduate pedagogical education
professional teacher development
synergy of systems of higher and postgraduate pedagogical education
agile approaches in education
contextual learning
professional competence contour
Issue Date: 2022
Publisher: Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Citation: Задоріна О. Питання підготовки майбутніх учителів математики до інтеграції в систему післядипломної педагогічної освіти / О. Задоріна, І. М. Мітельман, О. І. Папач // Нова педагогічна думка. - 2022. - №3 (111). - С. 82-90.
Abstract: Статтю присвячено проблемам взаємодії функціональних ресурсів вищої педагогічної й післядипломної (неперервної) педагогічної освіти з метою вдосконалення механізмів динамічного статусного переходу від студента-математика педагогічного закладу вищої освіти до стейкхолдера системи підвищення кваліфікації. Презентовано досвід спільної діяльності Одеської академії неперервної освіти та Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Окреслено деякі аспекти гнучкої трансформації прототипів компетентностей здобувачів педагогічної освіти у фахові компетентності вчителів математики в контексті впровадження їхнього практичного досвіду в реальних умовах. Представлено розширений підхід до контекстного навчання як бази синергії систем вищої та післядипломної педагогічної освіти, визначено структуру компетентнісного контуру здобувача освіти та її відповідне тлумачення. Схарактеризовано потенціал і перспективи застосування аgile-методології та її інструментарію. Обґрунтовано й досліджено необхідність долучення студентів до моделювання стратегій підвищення кваліфікації, а також траєкторій неперервної фахової освіти на квазіпрофесійному та навчально-професійному рівнях. The article is devoted to the functional resources interaction concerning both higher pedagogical and postgraduate (pedagogical) education for improving the mechanisms of dynamic status transition from a student-mathematician of a pedagogical university to a stakeholder of a professional development system. The experience of Odessa Regional Academy of In-Service Education and South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky joint activities is represented. The subject of the article is to examine the aspects of the fl exible transformation of competences prototypes of pedagogical education students into the professional competences of mathematics teachers in the context of the gradual revealing of their practical experience in real conditions. It is emphasized that the formation of readiness for professional activity is a common fi eld of activity for both institutions of postgraduate pedagogical education and institutions of higher pedagogical education. The authors have made the analysis of domestic and foreign specialists research on the problems of the content of scientifi c and methodological support for the professional growth of teachers, the conditions of professional adaptation and formation of novice teachers, the formation of the subject-scientifi c and professional-methodical competence of the future mathematics teacher.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16604
Appears in Collections:Кафедра математики і методики її навчання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zadorina, Mitelman, Papach.pdf367.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.