Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1660
Title: Формування педагогічної культури батьків дітей раннього віку в умовах дошкільного навчального закладу
Other Titles: Developing pedagogical culture of junior preschool-age children’s parents in preschool institution
Authors: Деснова, Ірина Сергіївна
Desnova, Iryna Sergiyivna
Keywords: педагогічна культура батьків дітей раннього віку
педагогічні умови
дошкільний навчальний заклад
модель формування педагогічної культури батьків
pedagogical culture of junior preschool-age children’s parents
pedagogical conditions
preschool institution
model of developing parents’ pedagogical culture
Issue Date: 2011
Publisher: Республіканський вищий навчальний заклад "Кримський гуманітарний університет"
Citation: Деснова, І. С. Формування педагогічної культури батьків дітей раннього віку в умовах дошкільного навчального закладу : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Ірина Сергіївна Деснова; наук. кер. Н. В. Горбунова; РВНЗ "Крим. гуманіт. ун-т". – Ялта, 2011. – 185 с.
Abstract: Дисертація присвячена дослідженню педагогічної культури сім’ї як осередку первинного виховання дітей раннього віку. Розкрито сутність феномену «педагогічна культура батьків дітей раннього віку», визначено його структуру, що складається з комунікативного, пізнавального і рефлексивного компонентів. Обґрунтовано педагогічні умови її формування в дошкільному навчальному закладі: підготовка вихователів груп раннього віку до формування педагогічної культури батьків; навчання батьків особливостям педагогічно ефективного виховання й розвитку дітей раннього віку; створення системи взаємодії батьків і вихователів щодо виховання й розвитку дітей раннього віку в умовах сім’ї та ДНЗ. Досліджено стан роботи дошкільних навчальних закладів з формування педагогічної культури батьків дітей раннього віку.The research focuses on the problem of family pedagogical culture as the first step of junior preschool-age children education. The contents of the pheno-menon “pedagogical culture of preschool-age children’s parents” has been de-fined. The structure of this phenomenon which comprises three components: communicative, cognitive and reflexive has been revealed. The pedagogical conditions of developing pedagogical culture of preschool-age children’s parents (training of the junior groups educators to the parents’ pedagogical culture development and further direction of their self-education, teaching the peculiarities of pedagogical junior preschool-age children education and development to parents, formation of the teacher-parent cooperation as to the preschool-age children education and development in the family and in the preschool institution) have been theoretically grounded and practically elabo-rated. The state of the preschool institutions’ work on developing pedagogical culture of preschool-age children’s parents has been analysed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1660
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desnova.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.