Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1649
Title: Програма оздоровчого фізичного виховання для студентів вищих навчальних закладів
Other Titles: Health-improving physical education programme for university students
Authors: Кожуріна, Ірина Євгенівна
Kozhurina, Iryna
Keywords: оздоровча програма
оздоровча ходьба
фізична підготовленість студентів
соматичне здоров’я
індивідуальне навантаження
health-improving programme
health-improving walking
students’ physical fitness
somatic health
individual load
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кожуріна, І. Є. Програма оздоровчого фізичного виховання для студентів вищих навчальних закладів / І. Є. Кожуріна // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 8. – С. 85-92.
Abstract: У статті досліджено ефективність програми з оздоровчого фізичного виховання та її вплив на фізичну підготовленість та функціональний стан студентів із урахуванням педагогічних умов. Охарактеризовано режими рухової активності студентів. Розглянуто вплив ходьби на функціональні системи організму та наведено п’ять основних типів швидкості ходьби. Узагальнено форми реалізації технологій оздоровчо-рекреаційної рухової активності, які представлено в групах програм. Запропоновано модель, в якій епіцентром індивідуалізації є студент як суб’єкт здорового способу життя та власного фізичного розвитку. Отримані результати передбачають впровадження розробленої методики в процес навчання експериментальних груп, що сприятиме достовірному підвищенню показників фізичного стану та особистісного фізичного розвитку. The issue of students’ healthy lifestyle remains topical for the Ukrainian system of physical education. One of the essential factors of students’ healthy lifestyle is regular exercises appropriate to gender, age and health status. The relevance of the research paper is determined by the fact that the issues of planning health-improving programme based on individual performance and physical fitness of students are an important aspect of improving the efficiency of physical education as a whole. This paper is aimed at studying the effectiveness of the program on health-improving physical education and its impact on physical fitness and functional status of students. The author describes modes of students’ motion activity. The impact of walking on functional systems of the body is considered and five main types of walking speed are specified. It is determined that the identified linear forms of dependence of the level of physical fitness, sucake it possible to calculate various options of motor and health-improving workload depending on the certain levels of the relevant indicators. As part of this research paper, the author proposed a program that provides an opportunity to keep records of individual and group’s indicators of physical condition, physical fitness and physical and mental activity of students, to explore the dynamics of the relevant changes, to search quantitative relations of individual characteristics of the body’s capabilities and to receive recommendations on the scope and intensity of motor loads for each student. The model oriented at a student as the subject of healthy lifestyle and personal physical development is proposed. The results obtained involve the implementation of the developed methodology in the educational process of experimental groups that will contribute to a significant increase in the rates of physical condition and personal physical development.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1649
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кожуріна І. Є..pdf801.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.