Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16144
Title: Genesis of the system of music and rhythmic education E. Jacques-Dalcroze
Other Titles: Особливості методичної системи Еміля Жак-Далькроза
Authors: Ніколаї, Галина Юріївна
Nikolai, Halyna Yu
Keywords: методична система Еміля Жак-Далькроза
музично-ритмічне виховання
танцювальний жанр в хореографії
триєдність музики
музичне виховання
ритмінчі вправи
dance genre in choreography
musical education
rhythmic exercises
the trinity of music
the trinity of music
system of music and rhythmic education E. Jacques-Dalcroze
Issue Date: 2022
Publisher: Lap lambert Academic Publishing
Citation: Nikolai H. Yu. Genesis of the system of music and rhythmic education E. Jacques-Dalcroze / H. Yu. Nikolai // Music pedagogical concepts of the twentieth century: a monograph edited by prof. E. Tainel, compiler prof. V. Cherkasov. LAP LAMBERT Academic Publishing. 2022. - P. 27-72.
Abstract: The system of musical and rhythmic education of the Swiss pedagogue and composer Emile Jacques -Dalcroze originated at the turn of the XIX-XX centuries. At that time, a special dance genre was actively developing in choreography, which was spread by the so-called sandals. In the 1920s, Isadora Duncan headed the plastic dance school in Russia, which, in protest of the classical ballet school with its conventional gestures and postures, sought the natural expressiveness of movement in ancient art. Dalcroze paid tribute to Isadora's desire to renew the art of ballet, but blamed her for the lack of a proper school. Composer and educator, he looked at Duncan's work through the eyes of a musician, believing that it is necessary not to dance to music, but to embody it in dance. The popularity of the artistic and pedagogical concept of Emile Jacques-Dalcroze in Poland is due to the fact that it remains the most original approach to music and aesthetic education at all levels of education. Maria Pszyhodzinska called the Dalcroze method the direction of music education, the main principle of which is to use music as a means of comprehensive development of the child – physical, motor, intellectual, emotional, and, ultimately, musical. Anna Shchepanska is studying the issue of introducing rhythmics into integrated early school education. Elżbieta Kilinska-Evertowska investigates the effectiveness of rhythmic exercises in the rehabilitation of children with speech disorder. Система музично-ритмічного виховання швейцарцкого музиканта і педагога Еміля Жак -Далькроза виникла на рубежі ХІХ-ХХ ст. У той час активно розвивався особливий танцювальний жанр розвивається в хореографії. Айседора Дункан очолювала школу пластичного танцю. Методична система Еміля Жак-Далькроза передбачає триєдність музики, слова й руху, де музика є основоположною силою, а не акомпанементом чи музичним фоном. Популярність художньо-педагогічної концепції Еміля Жака-Далькроза в Польщі завдяки тому, що залишається найбільш оригінальний підхід до музично-естетичного виховання на всіх рівнях навчання. Марія Пшигодзінська назвала метод Далькроза напрямком музики виховання, основним принципом якого є використання музики як засобу о всебічний розвиток дитини – фізичний, руховий, інтелектуальний, емоційний, і, зрештою, музичний. Питання вивчає Анна Щепанська впровадження ритміки в інтегровану дошкільну освіту. Єлизавета Кілінська-Евертовська досліджує ефективність ритмічних вправ в реабілітація дітей з порушенням мовлення.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16144
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolai Halyna Yu 2022.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.