Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16099
Title: Пріоритетні підходи універсального дизайну
Other Titles: Priority approaches to universal design in the modern education system
Authors: Бирко, Н. М.
Keywords: універсальний дизайн в освіті
універсальний підхід викладання в освіті
ненасильницьке спілкування
педагогіка партнерства
педагогіка толерантності
universal design in education
universal teaching approach in education
non-violent communication
pedagogy of partnership
pedagogy of tolerance
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бирко Н. М. Пріоритетні підходи універсального дизайну / Н. М. Бирко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 3 (140). – С. 46-53.
Abstract: У статті визначено й узагальнено універсальні підходи викладання в освіті як систему цілеспрямованих принципів і методів, спрямованих на врахування потреб здобувачів освітніх послуг та задоволення їх в освітньому процесі. Проаналізовано пріоритетні підходи універсального дизайну у викладанні в сучасній системі освіти, до яких віднесено підходи у викладанні на основі: а) педагогіки партнерства; б) педагогіки толерантності; в) ненасильницького спілкування. Кожен із визначених підходів є універсальним. Метою статті є висвітлення окресленої проблеми, визначення й узагальнення універсальних підходів викладання в освітній діяльності, застосування пріоритетних підходів універсального дизайну задля створення ефективного інклюзивного освітнього середовища в сучасних закладах освіти. Актуальність кожного із визначених підходів сьогодні є високою. Підхід викладання на основі педагогіки партнерства, що реалізує один із компонентів формули НУШ, потребує нових методичних розроблень, напрацювань щодо успішної взаємодії учасників освітнього процесу. В цьому контексті пропонуємо 3-D формулу партнерської взаємодії, яка передбачає системне застосування й реалізацію її компонентів у дії: діалог-довіра-домовленості. Підхід викладання на основі педагогіки толерантності полягає в дотриманні та використанні принципів гуманізму, довіри один до одного, взаєморозумінні, опори на позитивне, що завжди буде пріоритетом у взаємодії усіх суб’єктів освітнього процесу. Ще одним підходом універсальності у викладанні було визначено підхід на основі ненасильницької комунікації (ННК), що передбачає створення ефективного інклюзивного освітнього середовища, яке сьогодні, в період війни у країні – наднеобхідне. Підхід ненасильницької комунікації полягає в тому, щоб стосунки між людьми вибудовувались на основі емпатії, доброзичливості, відкритості, толерантності, дає можливість ураховувати почуття та потреби кожного здобувача освітніх послуг і знаходити позитивні рішення у складних конфліктних ситуаціях. m of purposeful principles and methods aimed at taking into account the needs of recipients of educational services and satisfying them in the educational process. The priority approaches of universal design in teaching in the modern education system have been analysed, which include the approach in teaching based on the pedagogy of partnership, the approach in teaching based on the pedagogy of tolerance, the approach in teaching based on non-violent communication. Each of the identified approaches is universal. The purpose of the article is to highlight the outlined problem, to define and generalize universal approaches to teaching in educational activities, to use priority approaches of universal design to create an effective inclusive educational environment in modern educational institutions. The relevance of each of the identified approaches is high today. The approach to teaching based on partnership pedagogy, which implements one of the components of the NUS formula, requires new methodological developments, studies on the successful interaction of participants in the educational process In this context, we offer a 3-D formula for partnership interaction, which involves the systematic application and implementation of its components in action: dialogue-trust-agreements. The teaching approach based on the pedagogy of tolerance consists in observing and using the principles of humanism, mutual trust, mutual understanding, reliance on the positive moments, which will always be a priority in the interaction of all subjects of the educational process. Another approach of universality in teaching was identified by us as an approach based on non-violent communication (NVC), which involves the creation of an effective inclusive educational environment, which is urgently needed today, during the war in the country. The approach of non-violent communication is aimed at building relationships between people, based on honesty, empathy, kindness, openness and tolerance; it allows you to make positive decisions even in difficult conflict situations, taking into account the feelings and needs of each person.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16099
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Byrko Nadiia 2022.pdf292.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.