Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16095
Title: Педагогічний коучинг як технологія бакалаврської підготовки хорових диригентів
Other Titles: Pedagogical coaching as a technology of bachelor training intended for choir conductors
Authors: Шумська, Людмила Юріївна
Keywords: педагогічний коучинг
технологія
хорові диригенти
pedagogical coaching
technology
choir conductors
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Шумська Л. Ю. Педагогічний коучинг як технологія бакалаврської підготовки хорових диригентів / Л. Ю. Шумська // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 3 (140). – С. 25-34.
Abstract: У статті розглядається педагогічний коучинг як технологія бакалаврської підготовки хорових диригентів. Проаналізовано сутність поняття коучинг, який передбачає оптимізацію засобів впливу на особистість або колектив для ефективного виконання професійних завдань. Зазначено, що коучинг є технологією розкриття індивідуального потенціалу для максимізації особистої продуктивності та результативної роботи. Досліджено, що через коучинг створюється особистісний вимір виховання, що базується на збільшенні самостійності як у мисленні, так і в діях. Доведено, що коучинг визначається як педагогічна технологія суб’єкт-суб’єктного партнерства, що уможливлює продуктивність професійного цілевизначення, та є моделлю спільної педагогічної діяльності з проєктування, організації та проведення освітнього процесу шляхом створення комфортного середовища для здобувачів освіти і викладача. Обґрунтовано, що педагогічний коучинг визначається як організаційно-функційна технологія, спрямована на організацію персонального та конфіденційного процесу навчання; успішне вирішення поточних і стратегічних освітніх завдань; підвищення ефективності освітньої та виховної діяльності, особистісного розвитку кожного здобувача освіти; розвиток навичок розроблення бізнес-проєктів; висока результативність освітньо-виховного процесу в цілому. The article examines pedagogical coaching as a technology for undergraduate training of choral conductors. It analyses the meaning of the concept “coaching”, which involves optimising the means of influencing an individual or a team in order to effectively perform professional tasks. It is noted that coaching is a technology for revealing individual potential in order to maximise personal productivity and effective work. The studies show that coaching creates a personal dimension of education, which is based on increasing independence both in thinking and in actions. It has been proved that coaching is defined as a pedagogical technology of the subject-subject partnership, which enables the productivity of professional goal-setting, and is a model of joint pedagogical activity in designing, organising and conducting the educational process by creating a comfortable environment for students and a teacher. It has been substantiated that pedagogical coaching is defined as an organisational and functional technology aimed at organising a personal and confidential learning process; successful solution of current and strategic educational tasks; increasing the effectiveness of educational activities, personal development of each student; development of business project development skills; high effectiveness of the educational process as a whole. The key determinants of the development of willpower qualities of a choir conductor have been determined. The article also analyses technologies and methods of pedagogical coaching. On the basis of the conducted research, we have come to the conclusion that the training of the future choral conductor should be oriented towards the constant acquisition of knowledge with essential access to practice. It was found that pedagogical coaching as a leading factor in the personal and professional development of choral conductors, a toolkit of intellectual and managing activity, an indicator of human thinking is a strategically important resource necessary for the further development and constant improvement of human capital assets.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16095
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shumska Liudmyla 2022.pdf302.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.