Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16029
Title: Семіотика інформаційного суспільства : структура конвенціональної комунікації
Other Titles: Semiotics of the information society : the structure of conventional communication
Authors: Ворніков, Віктор Іванович
Keywords: information society
semiotics
text
symbol
sign
communication
communication system
conventional communication
conventional communication strategy
інформаційне суспільство
семіотика
текст
символ
знак
комунікація
комунікаційна система
конвенціональна комунікація
конвенціональна комунікативна стратегія
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Ворніков В. І. Семіотика інформаційного суспільства : структура конвенціональної комунікації / Віктор Іванович Ворніков // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 3. – С. 45–54.
Abstract: В статті виявляються принципи конвенціональних взаємовідносин в сучасному інформаційному суспільстві та розкриваються особливості комунікації. Актуальність дослідження виходить із того, що на сьогодні комунікацію в більшості випадків розглядають з позицій практики-певного емпіричного рівня досвіду тощо. Метою дослідження є розгляд принципів комунікації та їх семіотичних засад у просторі знаків та знакових структур інформації як основ фактично Нового рівня комунікативності, і виявити сутнісні характеристики «конвенціональності» як чинника комунікації та обґрунтувати її роль на засадах теоретичної моделі комунікативної взаємодії, що включає знакові та символічні її структурні виміри. Методи дослідження традиційно-загальнонаукові та концептуально-змодельовані, що пов’язано із тим, що взаємовідносини необхідно розглядати в певному специфічному та концептуальному вимірі із певними поправками, так як комунікація є знаково-символічним патерном – концептом, а «перцептивне» її наповнення – це проблеми відношення до інформації. В результатах дослідження надається позиція, що у просторі установлення «постпостмодерністської» реальності, семіотичні аспекти комунікації створюють властиві постмодернізму символізація із «тотальною семіотизацією» взаємодій та взаємовідношень. Заявляється, що в умовах стрімкого посилення різного рівня інформаційних контактів особливої уваги потребують задіяні знаки та знакові структури інформації як Знакової основи фактично Нового рівня комунікації. В контексті наявних тенденцій до трансформацій семіотичного простору, пов’язаного з появою нових соціальних кодів конвенціональної взаємодії та самоорганізації суспільства, обґрунтовується важливість здійснення аналізу нових форм комунікації та виявлення семіотичних вимірів, що надають можливості створення теоретичної «моделі – проекту» конвенціональної комунікації на основі поєднання феноменологічного методу та семіотичного підходу. На основі концептуальних засад та принципів дослідження по створенню і теоретичної Моделі – проекту взаємовідносин як Практичного результату, виходимо із результатів поєднання-синтезу феноменологічного методу та семіотичного підходу, із урахуванням в змістовній структурі задіяних знаків та символів, що притаманні як загальному концептуально-обумовленому суспільству, так і мають специфіку у просторі певної суспільної формації. В висновках зазначається, що освоєння соціокультурних кодів, які є проявленими та вираженими в концептах інформаційно-віртуальної культури, сприяє створенню конвенції та конвенціональному порозумінню в комунікаціях і дозволяє уникати наявних та потенційних розбіжностей. The article reveals the principles of conventional relationships in the modern information society and reveals the peculiarities of communication. The relevance of the research comes from the fact that today communication is considered in most cases from the standpoint of practice – a certain empirical level of experience, etc. The purpose of the study is to examine the principles of communication and their semiotic foundations in the space of signs and symbolic structures of information as the basis of a virtually New level of communicativeness, and to reveal the essential characteristics of "conventionality" as a factor of communication and to substantiate its role on the basis of a theoretical model of communicative interaction, which includes symbolic and symbolic its structural dimensions. Research methods are traditional-general-scientific and conceptual-modeled, which is due to the fact that relationships must be considered in a certain specific and conceptual dimension with certain amendments, since communication is a sign-symbolic pattern – a concept, and its "perceptual" content is problems relating to information. In the results of the research, the position is given that in the space of establishing "post-postmodern" reality, semiotic aspects of communication create symbolization characteristic of postmodernism with "total semiotization" of interactions and relationships. It is stated that in the conditions of rapid strengthening of various levels of informational contacts, the involved signs and symbolic structures of information as the Symbolic basis of a virtually New level of communication require special attention. In the context of existing trends towards transformations of the semiotic space associated with the emergence of new social codes of conventional interaction and self-organization of society, the importance of analyzing new forms of communication and identifying semiotic dimensions that provide opportunities to create a theoretical "model – project" of conventional communication based on a combination is substantiated phenomenological method and semiotic approach. On the basis of the conceptual foundations and principles of the research on the creation and the theoretical Model – the project of relations as a Practical result, we proceed from the results of the combination-synthesis of the phenomenological method and the semiotic approach, taking into account in the meaningful structure of the signs and symbols involved, which are inherent in the general conceptually conditioned society, and have specificity in the space of a certain social formation. In the conclusions, it is noted that the mastering of sociocultural codes, which are manifested and expressed in the concepts of informational and virtual culture, contributes to the creation of conventions and conventional understanding in communications and allows to avoid existing and potential disagreements.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16029
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vornikov.pdf339.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.