Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16021
Title: Освіта в Україні в умовах війни: стан та перспективи
Other Titles: Education in Ukraine during the war: state and prospects
Authors: Марусяк, Тетяна Сергіївна
Keywords: education
organization of education
sociology of education
war
empirical research
освіта
соціологія освіти
війна
емпіричні дослідження
організація навчання
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Марусяк Т. С. Освіта в Україні в умовах війни: стан та перспективи / Тетяна Сергіївна Марусяк // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 3. – С. 134–140.
Abstract: Однією із сфер, що зазнала значних втрат та змін в період воєнного стану є освіта. Це стосується як самого процесу навчання, так і матеріально-технічної бази закладів вищої, середньої та дошкільної освіти. Багато з учнів, студентів, педагогів змушені були покинути свої домівки та переїхати, в тому числі за кордон. У статті окреслено основні виклики, які постали перед системою освіти в умовах війни, а також проаналізувано соціальні аспекти (можливості та загрози) її функціонування та розвитку в цей час. Психологічний стан стресу, обмеженість комунікації з однолітками, тривале перебування вдома біля комп’ютера стали викликами для усіх дітей під час війни. Відсутність достатньої кількості цифрових пристроїв була і залишається однією з найсерйозніших перешкод на шляху організації онлайн-освіти. Одним із гострих питань, що ще більше актуалізувалось під час збройної агресії є мовне. Зроблено висновок про високий рівень мотивації та бажання використовувати державну мову у освітньому середовищі, незважаючи на звичку вживати російську у побуті. Визначено практики, які запровадили уряди країн Європи, до яких мігрували українці для того, щоб створити сприятливі умови для продовження освітнього процесу учнями. Зокрема, діти могли відвідувати школу чи дитячий садок безкоштовно. Звісно були і певні труднощі, такі як мовний бар’єр, психологічні особливості, відмінності у освітніх програмах і інші. Складним залишається питання відновлення навчання з початком навчального року . У соціальних мережах, медіапросторі точаться дискусії щодо цього питання, що подекуди набувають ознаки соціального конфлікту Найбільшим викликом для системи вищої освіти стала організація вступної кампанії до ВНЗ. У статті визначено можливості та загрози як потенційні напрями (сценарії) розвитку сучасної української освіти. Звісно найбільш негативним є довготривале затягування війни, яка руйнує та завдає значних збитків. One of the spheres that suffered significant losses and changes during the period of war is education. This concerns both the learning process itself and the material and technical base of higher, secondary and preschool education institutions. Many pupils, students, and teachers were forced to leave their homes and move, including abroad. The article outlines the main challenges faced by the education system during the war, and also analyzes the social aspects (opportunities and threats) of its functioning and development at this time. The psychological state of stress, limited communication with peers, a long stay at home at the computer became challenges for all children during the war. The lack of a sufficient number of digital devices was and remains one of the most serious obstacles to the organization of online education. One of the acute issues that became even more relevant during the armed aggression is language. A conclusion was made about the high level of motivation and desire to use the state language in the educational environment, despite the habit of using Russian in everyday life. The practices introduced by the governments of the European countries to which Ukrainians migrated in order to create favorable conditions for the continuation of the educational process by students have been identified. In particular, children could attend school or kindergarten for free. Of course, there were certain difficulties, such as the language barrier, psychological characteristics, differences in educational programs, and others. The issue of resuming education at the beginning of the academic year remains difficult. In social networks, media space, there are discussions about this issue, which in some places acquire signs of social conflict. The biggest challenge for the higher education system was the organization of the admissions campaign to higher education institutions. The article identifies opportunities and threats as potential directions (scenarios) of the development of modern Ukrainian education. Of course, the most negative thing is the long-term prolongation of the war, which destroys and causes significant losses.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16021
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marusiak.pdf280.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.