Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15723
Title: Socio-psychological adaptation and communication of children of Primary school age according to the system “Healthy Education – Healthy Nation”
Other Titles: Соціально-психологічна адаптація та спілкування дітей молодшого шкільного віку за системою «Здорова освіта – здорова нація
Authors: Shahhuseynbekova, Nigar
Шахгусейнбекова, Нігяр
Keywords: школа
освіта
здоров'язберігаючі технології
соціальна адаптація
емоційний стан
соціально-психологічний моніторинг
school
education
health-saving technologies
social adaptation
emotional state
socio- psychological monitoring
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Shahhuseynbekova Nigar Socio-psychological adaptation and communication of children of Primary school age according to the system “Healthy Education – Healthy Nation” / Shahhuseynbekova Nigar // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 2 (139). – С. 7-13.
Abstract: The state strategy of the Republic of Azerbaijan in the field of education provides for the implementation of measures to protect and strengthen children’s physical and mental health, their socialization and the harmonious development of the individual. Despite this, the state of health of modern schoolchildren is of extreme concern, since there is a steady unfavourable trend associated with the intensification of school workload, limitation of physical activity, the introduction of digital technologies in the educational process, and insufficient pedagogical competence of teachers and parents. Taking into account the above problems, in 2014 the Ministry of Education of Azerbaijan launched the Healthy Education – Healthy Nation project, within which health-saving technologies are being introduced. The main goals of the project are to create conditions for physical development and prevention of school diseases; productive socio-psychological environment, integrative form of education, conditions for successful socialization of schoolchildren. During the school year, specialists conduct constant monitoring and diagnostics of students, organize social events that contribute to the formation of a healthy lifestyle and social skills, as well as the work to improve the pedagogical culture of parents. The aim of the project is to develop healthy educational technologies that serve to protect the physical and mental health of children and adolescents; to apply healthy educational technologies (classroom design and equipment, ensuring children's physical activity, medical and psychological control over their development, use of integrative and problem-based learning methodology), to assess advantages and gaps and to improve them; to contribute to the creation of a learning environment that will ensure the formation of national moral values in children and adolescents. The purpose of our study is a comparative assessment of the health and socio-psychological state of students in the "Healthy Education" classes with students of traditional classes, as well as an assessment of their school motivation. Державна стратегія Азербайджанської Республіки в галузі освіти передбачає здійснення заходів щодо охорони і зміцнення фізичного і психічного здоров'я дітей, їх соціалізації та гармонійного розвитку особистості. Незважаючи на це, стан здоров’я сучасних школярів викликає вкрай занепокоєння, оскільки спостерігається стійка несприятлива тенденція, пов’язана із інтенсифікацією шкільного навантаження, обмеженням рухової активності, впровадженням цифрових технологій в освітній процес, недостатньою педагогічною компетентністю учнів. вчителі та батьки. Враховуючи вищезазначені проблеми, у 2014 році Міністерство освіти Азербайджану започаткувало проект «Здорова освіта – здорова нація», в рамках якого впроваджуються здоров’язберігаючі технології. Основними цілями проекту є створення умов для фізичного розвитку та профілактики шкільних захворювань; продуктивне соціально-психологічне середовище, інтегративна форма навчання, умови успішної соціалізації школярів. Протягом навчального року спеціалісти проводять постійний моніторинг та діагностику учнів, організовують соціальні заходи, що сприяють формуванню здорового способу життя та соціальних навичок, а також працюють над підвищенням педагогічної культури батьків.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15723
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shahhuseynbekova Nigar 2022.pdf230.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.