Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15615
Title: Philosophical fundamentals of root causes of degradation of education system in Ukraine
Other Titles: Філософські засади визначення першопричин деградації системи освіти в Україні
Authors: Dzvinchuk, Dmytro Ivanovych
Ozminska, Iryna Dmytrivna
Petrenko, Victor Pavlovych
Keywords: root causes
education
lifelong learning
education system
degradation
Covid-19
першопричини
система освіти
освіта
навчання впродовж життя
деградація
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Dzvinchuk D. I. Philosophical fundamentals of root causes of degradation of education system in Ukraine / Dmytro Ivanovych Dzvinchuk, Iryna Dmytrivna Ozminska, Victor Pavlovych Petrenko // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 2. – С. 71–82.
Abstract: The relevance of the study is driven by the need to urgently enhance the state of the educational system of Ukraine through identifying the causes of its degradation. Thus, the article examines the main causes of the degradation of the education system in Ukraine and outlines the current developments in the education system during the COVID-19 pandemic, which are further complicated by the ongoing Russian aggression towards Ukraine. The purpose of the study is to determine the primary causes of the degradation of the education system in Ukraine. The research objectives are to revise the philosophical understanding of trends in education system and to provide recommendations for improving the situation with the education system. To reach the objectives the methods of systemic analysis, observation and structural and logical method were used. The results of the analysis and observation revealed that traditional educational systems seem to be undergoing a crisis to some extent in all countries of the world. It was determined that the criteria of the degradation of education are vague understanding of the spiritual foundations of education, a decrease in public interests regarding the level and quality of education, increasing disrespect to educators both as a mentor and as a financially stable profession, students’ poor knowledge of natural and technical disciplines. One of the key levers for overcoming the crisis is considered to be a thorough rethinking of education as a social phenomenon, a social institution and a social system. The existing internal contradictions in the development of social systems, globalization processes, thoughtless borrowing of foreign experience and abandonment of domestic one, inability to respond flexibly to the challenges of the social environment are seen as primary causes for the degradation. Оскільки освіта сприймається як безперервний процес навчання, перепідготовки та самовдосконалення, актуальність дослідження полягає в необхідності якнайшвидше вивести освітню систему України зі стану кризи шляхом виявлення причин деградації. В статті досліджуються першопричини деградації системи освіти в Україні та висвітлюються сучасні тенденції розвитку освітніх систем під час пандемії. Метою дослідження є визначення першопричин деградації системи освіти в Україні. Завдання дослідження – актуалізувати філософське розуміння тенденцій розвитку системи освіти та надати рекомендації щодо покращення стану в системі освіти. Для досягнення поставлених цілей були використані такі методи: метод системного аналізу, спостереження та структурно-логічний методи. В результаті використання даних методів вдалось показали, що традиційні освітні системи проходять через період криз у тій чи іншій мірі практично в усіх країнах світу. Результати. В статті визначено, що критеріями деградації освіти є нечіткість розуміння духовних основ освіти, їх розмивання, зниження поваги до Вчителя, наставника; низький соціальний статус та невисоке матеріальне становище педагогічних та науково-педагогічних працівників; падіння суспільного інтереси до рівня та якості освіти, зниження загального рівня знань учнів з природничих та технічних дисциплін; дисгармонійне поєднання традиційних освітніх технологій та постмодерних. Звернуто увагу, що одним з ключових важелів виходу з кризи освіти є концептуальне переосмислення освіти як соціального явища, соціального інституту і соціальної системи. Першопричинами деградації системи освіти є наявні внутрішні суперечності у розвитку соціальних систем, глобалізаційні процеси, непродумане запозичення зарубіжного досвіду та відмова від вітчизняного, нездатність гнучко реагувати на виклики соціального середовища. Отож, постає необхідність повернення до гуманізації освіти, глибинно-духовного навчання, впровадження гнучких освітніх технологій, інтелектуалізації управління у сфері освіти.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15615
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dzvinchuk.pdf312.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.