Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15612
Title: Методологічний вимір філософських досліджень освіти інформаційного суспільства
Other Titles: Methodological dimension of philosophical research of information society education
Authors: Братаніч, Борис Володимирович
Савченко, Вікторія Анатоліївна
Keywords: methodology
postmodernism
synergetics
philosophy of education
innovative society
educational innovations
методологія
освітні інновації
постмодернізм
синергетика
філософія освіти
інноваційне суспільство
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Братаніч Б. В. Методологічний вимір філософських досліджень освіти інформаційного суспільства / Борис Володимирович Братаніч, Вікторія Анатоліївна Савченко // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 2. – С. 63–70.
Abstract: The urgency of the problem. The most important reason for the actualization of the problems of philosophical methodology of educational development should be considered the growing status of education in the information society and the formation of the philosophy of education as an independent direction of philosophical thought. Innovative processes in the educational sphere of the post-industrial model pose problems of using modern philosophical concepts to substantiate them and create a theoretical basis for effective educational reforms. The philosophical aspect of methodology is important, because only it allows to clearly integrate the methodological potential of philosophy and specific sciences that study educational issues. The aim of the study. It is necessary to consider the methodology of philosophical analysis of information society education in the context of the development of methodological approaches to modern philosophy. This will allow a more argumentative solution to the problem of determining the specifics and status of philosophical and educational knowledge. Research methods. Methods are determined by the tasks and include analytical, comparative, systemic and others. The ideological context of the methodological dimension of the philosophy of education is also used to determine the relationship between value and ontological aspects of philosophical analysis of the educational sphere. Results of the research. The general methodological basis for the analysis of education and innovation processes in it continued to remain for some time the traditional philosophy. However, today there is a process of postmodern revision of the traditional methodology of research in the field of education. The greatest virtue of postmodern philosophy in the studied context should be considered the formulation of a methodology that can reasonably claim to describe and explain the multifaceted, dynamic and flexible in socio-cultural determination of large-scale educational changes in the information age. Attempts have been made to determine the content, functions, social role of the new educational methodology and educational activities based on it in a society that is in a state of constant change at the stage of post-industrial (information) development. On the basis of studying the process of formation and development of a new philosophical and educational methodology in philosophy, a new discipline has emerged into a relatively independent branch – the philosophy of education. Актуальність проблеми. Найбільш важливою причиною актуалізації проблем філософської методології розвитку освіти слід вважати зростання статусу освіти в інформаційному суспільстві та формування філософії освіти як самостійного напряму філософської думки. Інноваційні процеси в освітній сфері постіндустріального зразка ставлять і проблеми використання сучасних філософських концепцій для їх обгрунтування та створення теоретичної основи ефективних освітніх реформ. Важливим є саме філософський аспект методології, оскільки лише він дає можливість чітко інтегрувати методологічний потенціал філософії та конкретних наук, що досліджують освітні проблеми. Мета дослідження. Необхідно розглянути методологія філософського аналізу освіти інформаційного суспільства у контексті розвитку методологічних підходів сучасної філософії. Це дозволить більш аргументовано вирішувати і завдання визначення специфіки та статусу філософсько-освітнього знання. Методи дослідження. Методи визначаються поставленими завданнями і включають аналітичний, компаративістський, системний та інші. Також використовується світоглядний контекст методологічного виміру філософії освіти для визначення взаємозв’язку ціннісних та онтологічних аспектів філософського аналізу освітньої сфери. Результати дослідження. Загальною методологічною основою аналізу освіти та інноваційних процесів у ній продовжувала певний час залишатися традиційна філософія. Однак сьогодні відбувається процес постмодерністського перегляду традиційної методології дослідження освітньої сфери. Найбільшою чеснотою постмодерністської філософії у досліджуваному контексті слід вважати формулювання методології, яка цілком обгрунтовано може претендувати на опис та пояснення багатогранних, динамічних та гнучких у соціокультурній детермінації масштабних освітніх змін в інформаційну епоху. У них здійснені спроби в межах того чи іншого концептуально-методологічного підходу визначити зміст, функції, соціальну роль нової освітньої методології та основаної на ній освітньої діяльності у суспільстві, що знаходиться в стані постійних змін на етапі постіндустріального (інформаційного) розвитку. На базі вивчення процесу становлення та розвитку нової філософсько-освітньої методології у філософії виділилася у відносно самостійну галузь нова дисципліна – філософія освіти.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15612
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bratanich.pdf295.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.