Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15594
Title: Національно орієнтована освіта в Україні
Other Titles: Nationally oriented education in Ukraine
Authors: Атаманюк, Зоя Миколаївна
Atamanyuk, Zoya Mykolaivna
Keywords: education
socio-cultural transformations
nation
national education
globalization
освіта
нація
національна освіта
глобалізація
соціокультурні трансформації
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Атаманюк З. М. Національно орієнтована освіта в Україні / Зоя Миколаївна Атаманюк // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2022. – № 1. – С. 64–70.
Abstract: The article deals with a nationally oriented education system that can strengthen the National Spirit of the State. Education forms a person in a young person, a sense of belonging to a particular society. Educational activity is simultaneously and socialization of a young man, because in the learning process, it acquires not only scientific knowledge, but also knowledge of life experience. The modern education system performs much more functions than in previous historical periods of its existence. Education broadcasts culture samples for subsequent generations, retains the cultural emergence of society. Within education, science develops, especially its fundamental directions. Education uses art facilities for the human person. In recent decades, information technologies play an important role for education. Education is designed to promote identification of young people with nation, native land. National oriented education contributes to the formation of a nationwide level of social consciousness. Because of the national consciousness, an elite of the nation is raised, which is focused on preserving the mental integrity of the nation [26, p. 3–7]. Citizens who are bearers of national consciousness contribute to the formation of further professional training and achievements in favor of their own state taking into account national priorities. The need to increase the responsibility of each country and the world as a whole, the use of acquired knowledge in order not only social, but also moral progress in the globalized world today is a guarantee of successful development of the state. Awareness of the need to change and corrections of the content of education in accordance with new tasks of survival and development of mankind will allow, in our opinion, to determine in search of approaches to the formation of a bright and original personality capable of self-improvement in any of the most extreme conditions. National education can not produce samples of cultural limits. As a rule, it acts in order to preserve the cultural achievements of the nation. Therefore, the development of national education is aimed at preserving its own educational tradition, and on the constructive use of positive world achievements. As a result of the study we have come to understand that the main aspect of modern Ukrainian education is the national factor. Based on the study of representatives of modern philosophy from different countries, attention is drawn to the fact that education is national. Education can mobilize the culture of the people, to form a new intellectual person, which rely hopes as a new generation of the nation. В статті розглянута національно орієнтована система освіти, яка здатна укріпити національний дух держави. Освіта формує у молодої людини особистість, відчуття належності до конкретного соціуму. Освітня діяльність є одночасно і соціалізацією молодої людини, бо в процесі навчання вона здобуває не тільки наукові знання, але й знання життєвого досвіду. Сучасна система освіти виконує значно більше функцій, ніж в попередні історичні періоди свого існування. Освіта транслює зразки культури для наступних поколінь, зберігає культурні надбання суспільства. В межах освіти розвивається наука, особливо її фундаментальні напрями. Освіта використовує засоби мистецтва для людської особистості. В останні десятиліття важливу роль для галузі освіти відіграють інформаційні технології. Освіта покликана сприяти ідентифікації молоді з нацією, рідною землею. Національно орієнтована освіта сприяє формуванню загальнонаціонального рівня соціальної свідомості. Через національну свідомість виховується еліта нації, що орієнтована на збереження ментальної цілісності нації. Громадяни, які є носіями національної свідомості сприяють формуванню подальшого професійного навчання і здійснення здобутків на користь власної держави з урахуванням національних пріоритетів. Необхідність підвищення відповідальності кожного за долю своєї країни та світу в цілому, використання набутих знань з метою не тільки соціального, а й морального прогресу в умовах глобалізованого світу сьогодні є запорукою успішного розвитку держави. Усвідомлення необхідності змін та корекцій змісту освіти у відповідності до нових завдань виживання і розвитку людства дозволить, на нашу думку, визначитись у пошуках підходів щодо формування яскравої та самобутньої особистості, здатної до самовдосконалення в будь-яких найбільш екстремальних умовах. Національна освіта не може продукувати зразки культурної обмеженості. Як правило, вона діє з метою збереження культурних надбань нації. Тому розвиток національної освіти спрямовується на збереження власної освітянської традиції, так і на конструктивне використання позитивних світових надбань. В результаті дослідження ми дійшли розуміння, що головним аспектом сучасної української освіти є національний фактор. Спираючись на дослідження представників сучасної філософії з різних країн, звертає на себе увагу те, що освіта має національний характер. Освіта може мобілізувати культуру народу, формувати нову інтелектуальну людину, на котру покладаються надії як на нову генерацію нації.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15594
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atamaniuk.pdf280.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.