Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15559
Title: Політична ідентичність: від партійних ідеологій до медіатизованих електоральних кампаній
Other Titles: Political identity: from party ideologies to mediatized election campaigns
Authors: Дмитрієв, Вадим Вадимович
Keywords: identity
mediatized political identity
political identity
national identity
mass media
mediatization of politics
ідентичність
політична ідентичність
національна ідентичність
масмедіа
медіатизація політики
медіатизована політична ідентичність
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Дмитрієв В. В. Політична ідентичність: від партійних ідеологій до медіатизованих електоральних кампаній / Вадим Вадимович Дмитрієв // Політикус : наук. журнал. – 2022. – № 1. – С. 44–48.
Abstract: The article reveals transformations of the phenomenon of political identity. This article uses the distinction between national-cultural and civic-political types of identities that interact in a single state (Ye. Bystritsky). It has been determined that political identity, in contrast to national and cultural identity, is characterized by variability, innovation, and dynamism of development in the modern world. Political identity is associated with the political choices of citizens, which can vary from one election campaign to another. It has been emphasized that in modern conditions, the ideas about the communicative space of political interaction in the form of a system of network communications on the Internet, which were conceptualized in the works of information society theorists (J. Masuda, D. Bell, A. Toffler, etc.). The mediatization of election campaigns and the active use of communication technologies create the conditions for the emergence of a relatively new phenomenon: mediatized political identity. On the contrary, national and cultural identity is a more sustainable phenomenon due to the influence of traditions, family, and culture. In the process of modernization and democratization of Western European and North American societies, the political identity of citizens was being formed around parties and ideologies. One of the main factors contributing to the dynamic changes of political identity in the modern world is the reduction of the role of the party and the ideological identification of citizens. It has been noted that at the same time the influence of mass media, especially online media, on the formation of political identity is growing. This is especially true of transitional societies. The transformations of the space of political identities are due to two interrelated processes. On the one hand, the role of parties and their ideologies is diminishing. On the other hand, the process of the mediatization of politics is becoming increasingly important. At this stage, it can be stated that the phenomenon of mediatized political identity has emerged. This identity is characterized by variability, the influence of communication technologies, and media scandals. It has been formed by the mass media for several months during the election campaign and may be changed during the next elections. У статті визначено трансформації феномену політичної ідентичності. У даній статті використовується розрізнення між національно-культурною та громадянсько-політичною типами ідентичностей, які взаємодіють у єдиній державі (Є. Бистрицький). Визначено, що політична ідентичність, на відміну від національно-культурної ідентичності, характеризується мінливістю, новаціями та динамізмом розвитку у сучасному світі. Адже вона пов’язується із політичним вибором громадян, який може змінюватись від однієї електоральної кампанії до іншої. Наголошено, що у сучасних умовах реалізовано ідеї щодо комунікативного простору політичної взаємодії у вигляді системи мережевих комунікацій в інтернеті, які було концептуалізовано у працях теоретиків інформаційного суспільства (Й. Масуда, Д. Белл, О. Тоффлер, ін.). Медіатизація електоральних кампаній та активне застосування комунікативних технологій створює умови для появи відносно нового феномену – медіатизованої політичної ідентичності. Навпаки, національно-культурна ідентичність – це більш сталий феномен через вплив традицій, родини та культури. У процесі модернізації та демократизації західноєвропейських та північноамериканських суспільств політична ідентичність громадян формувалась навколо партій та ідеологій. Одним із основних чинників, який сприяє динамічним змінам політичної ідентичності у сучасному світі є зменшення ролі партійної та ідеологічної ідентифікації громадян. Відзначено, що водночас зростає вплив масмедіа, особливо – мережевих на формування політичної ідентичності. Особливо це стосується перехідних суспільств. Трансформації простору політичних ідентичностей обумовлені двома взаємопов’язаними процесами. З одного боку, зменшується роль партій та (їх) ідеологій. З іншого, набуває усе більшої ваги процес медіатизації політики. На даному етапі можна стверджувати появу феномену медіатизованої політичної ідентичності. Ця ідентичність характеризується мінливістю, впливом комунікативних технологій та медіа-скандалів. Вона формується масмедіа протягом декількох місяців у ході електоральної кампанії та може бути змінена під час наступних виборів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15559
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dmytriiev.pdf196.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.