Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1485
Назва: Психологічні особливості аксіологічних настанов старшокласників в етнокультурному середовищі
Інші назви: Psychological peculiarities of axiological attitudes of senior school students in ethnocultural environment
Автори: Кобильнік, Лілія Миколаївна
Хомула, Ю. М.
Kobylnik, Liliia
Khomula, Y.
Ключові слова: аксіологічні настанови
ціннісні орієнтації
старший шкільний вік
етнокультурне середовище
axiological attitudes
values
senior school age
ethnocultural environment
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Кобильнік, Л. М. Психологічні особливості аксіологічних настанов старшокласників в етнокультурному середовищі / Л. М. Кобильнік, Ю. М. Хомула // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 7. – С. 5-11.
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено виявленню особливостей аксіологічних настанов у етнокультурному середовищі, визначенню психологічних умов їх формування. Уточнено зміст поняття «аксіологічні настанови особистості», «етнокультурне середовище». Проаналізовано проблему цінностей у психологічній науці. Виявлено залежність старшокласників від широкого соціального оточення. Визначено психологічні особливості формування ціннісних орієнтацій у старшому шкільному віці. Представлено результати експериментального дослідження ціннісних орієнтацій учнів. The article deals with the experimental studying of psychological peculiarities of senior school students’ axiological attitudes in ethnocultural environment. The experiment involved 30 students of senior grades. Having analyzed the results of the method “Types of ethical identity” it has been revealed that the dominant type (28%) is a positive one – the combination of positive attitude towards one’s nation and towards other nationalities. Ethnic indifference, which means ethnical identity “diffusion”, expressed in the uncertain ethnic attitude, is manifested in 21,3% of students. Ethnic fanaticism, which means being ready to do anything for the sake of ethic interests is expressed in 17% of the surveyed. 13,5% of the respondents are characterized by the ethnic egoism – they feel anxious and irritated when communicating with the representatives of other ethnic groups; ethnic isolation (national supremacy) is expressed in 11,7% of students. 7,5% of the surveyed have manifested marks of ethnic negativism, which means ignoring one's own national belonging. According to the research results obtained with the help of the method “Values” (by M. Rokych) the dominant terminal values in the students’ life are health, pleasure, the main groups of values are concrete (31,2%) and abstract (31,5%). The main instrumental values are politeness, cheerfulness, fairness, carefulness, independency, etc. The main groups of values are communication values (15,5%), business (16,6%) and values of self-esteem (17,7%). This, the research results have shown that in order to form axiological attitudes in senior school students one should gradually widen and deepen their beliefs about values in different areas of life.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1485
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кобильнік Л. М., Хомула Ю. М..pdf582.38 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.