Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14751
Title: Світоглядні засади формування комунікативної компетентності в процесі викладання курсу «Філософія»
Other Titles: Worldview principles of formation of communicative competence in the process of teaching the course “Philosophy”
Authors: Кириленко, Катерина Михайлівна
Keywords: комунікація
Kahoot!
комунікативна компетентність
навчальний курс «Філософія»
емпатичні взаємодії
цифрові навчальні платформи
Moodle
Mentimeter
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Кириленко К. М. Світоглядні засади формування комунікативної компетентності в процесі викладання курсу «Філософія» / Катерина Михайлівна Кириленко // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 4. – С.137-145.
Abstract: The communicative component is an urgent need of humanity, the value of which is growing in the age of digital transformations. The formation of communicative competence of the future graduate is the primary task of the educational institution. The article highlights the importance of the formation of communicative competence in the higher education institution as a basic integral characteristic of the individual, substantiates the directions of its formation. The resource possibilities of the course “Philosophy” on the formation of communicative competence at the theoretical and practical level are revealed, the possibilities of involving digital educational platforms in its teaching are highlighted. Kyiv National University of Culture and Arts’s (KNUC&A) learning experience in attracting digital learning platforms (on the example of the Moodle platform) and online resources that provide communication opportunities (on the example of the Mentimeter and Kahoot! Platforms) to teaching the course in terms of distance education is described. The following research methods are involved: pedagogical observation, monitoring, analysis, generalization, concretization, systematization. The study identifies the main directions of formation of communicative competence as a basic integral characteristic of the individual, clarifies the main skills, possession of which is the key to its acquisition. On the example of KNUC&A’s educational experience it is shown that the subject content of the course “Philosophy” provides the formation of communicative competence at the theoretical and practical levels, and the involvement of digital learning platforms and digital resources that provide feedback increases the effectiveness of the lecturer in the formation of communicative competence of all participants in the educational process. It has been found that the Moodle platform helps to create an integrated learning environment with well-established interaction of all its participants, to form the communicative competence of the future graduate of the university. Mentimeter and Kahoot! platforms provide additional opportunities for establishing productive educational communication on an empathic basis. Effective use of digital learning platforms and online resources increases the lecturer’s ability to form the communicative competence of the student, opens new opportunities for the formation of his own communicative competence. Комунікативний складник є нагальною потребою людства, цінність якого в добу цифрових трансформацій зростає. Формування цієї компетентності є першочерговим завданням освітніх установ. У статті висвітлюється важливість формування в закладі вищої освіти (ЗВО) комунікативної компетентності як базової інтегральної характеристики особистості, обґрунтовуються напрями її формування. Розкриваються ресурсні можливості навчального курсу «Філософія» з формування комунікативної компетентності на теоретичному та практичному рівні, висвітлюються можливості залучення до його викладання цифрових освітніх платформ. Описується навчальний досвід Київського національного університету культури і мистецтв (КНУКіМ) із залучення цифрових навчальних платформ (на прикладі платформи Moodle) та онлайн-ресурсів, що надають комунікативні можливості (на прикладі платформ Mentimeter та Kahoot!), до викладання курсу в умовах запровадження дистанційної освіти. Залучаються такі методи дослідження: педагогічне спостереження, моніторинг, аналіз, узагальнення, конкретизація, систематизація. У процесі дослідження визначаються основні напрями формування комунікативної компетентності як базової інтегральної характеристики особистості, з’ясовуються головні уміння, володіння якими є запорукою її набуття. На прикладі навчального досвіду КНУКіМ продемонстровано, що предметне наповнення курсу «Філософія» забезпечує формування комунікативної компетентності на теоретичному та практичному рівнях, а залучення платформ цифрового навчання та цифрових ресурсів, що уможливлюють отримання зворотного зв’язку, збільшує ефективність роботи викладача в напрямі формування комунікативної компетентності усіх учасників освітнього процесу. З’ясовано, що платформа Moodle допомагає облаштувати інтегроване навчальне середовище з налагодженою взаємодією усіх його учасників, сформувати комунікативну компетентність майбутнього випускника ЗВО. Платформи Mentimeter та Kahoot! надають додаткові можливості з налагодження продуктивної навчальної комунікації на емпатичних засадах. Ефективне використання цифрових навчальних платформ та онлайн-ресурсів збільшує можливості викладача з формування комунікативної компетентності студента, відкриває нові можливості з формування його власної комунікативної компетентності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14751
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kyrylenko.pdf282.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.