Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14743
Title: Філософські парадигми маркетингових стратегій
Other Titles: Philosophical paradigms of marketing strategies
Authors: Васильєва, Лариса Юріївна
Keywords: філософія маркетингу
бажання
споживацька ментальність
маркетинг
цінності
потреби
попит
споживач
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Васильєва Л. Ю. Філософські парадигми маркетингових стратегій / Лариса Юріївна Васильєва // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 4. – С.80-85.
Abstract: Relevance of the topic. The article presents a philosophical study of marketing as a socio-cultural phenomenon, its impact on human consciousness in today’s conditions. The study of philosophical paradigms as factors in the formation of marketing strategies, comparison and in-depth understanding of the transformation of consumer needs under the influence of marketing concepts. The author provides an analysis of consumer desires, attitudes and stereotypes, determines the role of marketing in the process of their formation. The purpose of the article is to analyze the place and role of marketing strategies in the structure of the formation of consumer needs. Influence of marketing philosophy on personality. Consideration of transformations of essential characteristics of marketing under the influence of changes in the social environment. The study of the concept of philosophy of marketing, marketing and marketing strategies in modern philosophical and economic discourse, identifying the peculiarities of the influence of marketing concepts on the formation and development of consumer mentality in different spheres of society. Methods of research – general scientific methods of formal logic (deduction, induction, analogy, analysis, synthesis), as well as structural and functional, and system-analytical methods are used. Results of the study. The essential characteristics of marketing as a scientific concept were identified and the author's definition of the category “philosophy of marketing strategies” was presented. The state of the most important socio-philosophical values, in particular the values of individual freedom in the context of the formation of desires and satisfaction of human needs is analyzed. It is established that as a multifunctional socio-cultural phenomenon marketing philosophy has a complex structure, including a system of elements such as consumer outlook, physiological and spiritual values, artificial and natural needs. The prerequisites for the formation of human desire and needs as a philosophical stone in the field of marketing are revealed. The definition of the category “philosophy of marketing strategies” as a component of marketing is offered. The analysis of the marketing place in the formation of consumer needs made it possible to conclude that the features of consumer mentality are not due to human nature and are changing under the influence of social transformations. Актуальність теми. У статті здійснено філософське дослідження маркетингу як соціокультурного явища, його впливу на свідомість людини в умовах сьогодення. Проведено дослідження філософських парадигм як факторів формування маркетингових стратегій, порівняння та глибоке осмислення трансформацій споживацьких потреб під впливом маркетингових концепцій. Автор наводить аналіз споживацьких бажань, установок і стереотипів, визначає роль маркетингу у процесі їх формування. Метою статті є аналіз місця та ролі маркетингових стратегій у структурі формування споживацьких потреб, впливу філософії маркетингу на особистість, розгляд трансформацій сутнісних характеристик маркетингу під впливом змін у соціальному середовищі, дослідження поняття «філософія маркетингу», «маркетинг» і «маркетингові стратегії» в сучасному філософсько-економічному дискурсі, виявлення особливостей впливу маркетингових концепцій на формування і розвиток споживацької ментальності в різних сферах життя суспільства. Методи дослідження. Використано загальнонаукові методи формальної логіки (дедукції, індукції, аналогії, аналізу, синтезу), а також структурно-функціональний та системно-аналітичний методи. Результати дослідження. Виявлено сутнісні характеристики маркетингу як наукового поняття. Проаналізовано стан найважливіших соціально-філософських цінностей, зокрема цінності свободи особистості в контексті формування бажань та задоволення людських потреб. Встановлено, що як мультифункціональне соціокультурне явище філософія маркетингу має складну структуру, що включає систему таких елементів, як споживчий світогляд, фізіологічні та духовні цінності, штучні і природні потреби. Виявлено передумови формування бажання і потреби людини як філософського каменя у сфері маркетингу. Запропоновано визначення категорії «філософія маркетингових стратегій» як складника маркетингу. Проведений аналіз місця маркетингу у формуванні споживацьких потреб дав змогу дійти висновку, що особливості споживацької ментальності не зумовлені природою людини і змінюються під впливом трансформацій соціального середовища.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14743
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasylieva.pdf262.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.