Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14697
Title: Розвиток словесної творчості дітей передшкільного віку за допомогою фантастичної казки
Other Titles: Development of verbal creativity of children of preschool age with the help of a fantastic tale
Authors: Непомняща, Ірина Миколаївна
Nepomniashcha, Iryna Mykolaivna
Keywords: словесна творчість
діти передшкільного віку
творча діяльність
фантастичка казка
ігри-фантазування
нетрадиційні методи роботи з казкою
мовленнєвотворча діяльність
verbal creativity
children of preschool age
creative activity
fantastic fairy tale
speech-creative activity
fantasy games
unconventional methods of working with fairy tale
Issue Date: 2019
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
Citation: Непомняща І. М. Розвиток словесної творчості дітей передшкільного віку за допомогою фантастичної казки / І. М. Непомняща // Інноваційна педагогіка. - 2019. - Вип. 19(1). - С. 164-168.
Abstract: Стаття присвячена одній з актуальних проблем розвитку словесної творчості дітей передшкільного віку. Базова програма визначає його як одне із провідних завдань сучасної освіти. У стихійному пошуку нових методів і технологій, спрямованих на його реалізацію, поза увагою залишається такий ефективний і перевірений часом засіб розвитку словесної творчості, як казка. Саме казка якнайкраще активізує дитячу уяву і творчість, служить зразком зв’язної розповіді і літературної мови, джерелом образів і сюжетів. Цим зумовлена актуальність дослідження. Зокрема, розкривається сутність такихпонять, як «творча діяльність», «словесна творчість», «мовленнєвотворча діяльність», «фантастична казка», «ігри-фантазування», «нетрадиційні методи роботи з казкою». Основна увага зосереджується на теоретико-методичних засадах розвитку словесної творчості казкою в дітей переддошкільного віку. Науковці зазначають, що головною цінністю творчої діяльності є не створення певного продукту, а самореалізація та самовдосконалення дитини. У педагогічних дослідженнях доведено, що мовленнєвотворча діяльність успішно здійснюється у старшому дошкільному віці під впливом спеціального навчання. The article is devoted to one of the urgent problems of development of verbal creativity of children of preschool age. The base program defines it as one of the leading tasks of modern education. Seeking for new methods and technologies aimed at its realization, such an effective and time-tested tool for the development of verbal creativity as a fairy tale remains unaddressed. Namely, the fairy tale best activates children’s imagination and creativity, serves as an example of coherent storytelling and literary language, the source of images and plots. This concept determines the relevance of the study. In particular, the essence of such concepts as creative activity, verbal creativity, speech-creative activity of a fantastic fairy tale, games-fantasizing, unconventional methods of work with a fairy tale are revealed. The main focus is on the theoretical and methodological foundations of the development of verbal creativity a fairy tale in pre-school children. Scientists note that the main value of creative activity is not the creation of a certain product, but self-realization and self-improvement of the child. Speech-creative activity is successfully carried out in the senior preschool age under the influence of special ed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14697
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики дошкільної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nepomniashcha Iryna Mykolaivna.pdf160.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.