Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14681
Title: Формування самооцінки у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення
Other Titles: Formation of self-assessment in elder preschool age children with general speech under development
Authors: Ковиліна, Вероніка Геннадіївна
Kovylina, Veronika Gennadievna
Кипер, Д. В.
Keywords: діти старшого дошкільного віку
мовленнєві порушення
недорозвинення мовлення
самооцінка
корекційна робота
older preschool children
speech disorders
general speech underdevelopment
self-esteem
correctional work
Issue Date: 2021
Publisher: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Citation: Ковиліна В. Г. Формування самооцінки у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення / В. Г. Ковиліна, Д. В. Кипер // Інноваційна педагогіка. - 2021. - Вип. 34(1). - С. 127-130.
Abstract: Уроботі на основі аналізу спеціальної психолого-педагогічної літератури теоретично обґрунтована й експериментально перевірена ефективність напрямів формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення. Серед дошкільників із мовленнєвими порушеннями порівняно зі здоровими ровесниками істотно переважають ті, для яких характерна неадекватна самооцінка. За допомогою спеціальних методик експериментально досліджено занижену та завищену самооцінку, її рівні у дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення та з нормальним мовленнєвим розвитком. Consideration of self-esteem of older preschool children with speech disorders is an urgent problem, as speech defects impair the child’s ability to communicate freely with other people. Awareness of one’s own speech insufficiency usually causes negative emotional states: feelings of social inferiority, fear of speech, constant feelings. In the work, on the basis of the analysis of the special psychological and pedagogical literature, the efficiency of directions of formation of self-estimation at children of senior preschool age with the general underdevelopment of speech is theoretically substantiated and experimentally checked. Among preschoolers with speech disorders in comparison with healthy peers significantly prevail those who are characterized by inadequate self-esteem. With the help of special methods, underestimated and overestimated self-esteem, its levels in preschool children with general speech underdevelopment and with normal speech development were experimentally studied. It was found that most children have inadequate self-esteem, which negatively affects their development and requires further interaction in the process of correctional work of parents, teachers and psychologists.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14681
Appears in Collections:Кафедра сімейної та спеціальної педагогіки і психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kovylina Veronika Gennadievna 2021.pdf147.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.