Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14147
Title: Особливості застосування когнітивно-комунікативного підходу до навчання майбутніх судноводіїв англомовної професійної лексики
Other Titles: Specifics of cognitive and communicative approach to teaching the English profession- related vocabulary to future navigators
Authors: Хроленко, Олена Андріївна
Keywords: cognitive and communicative approach
methodological actions
future navigators
English-language maritime terminology
когнітивно-комунікативний підхід
майбутні судноводії
англомовна морська термінологія
методичні дії
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Хроленко О. А. Особливості застосування когнітивно-комунікативного підходу до навчання майбутніх судноводіїв англомовної професійної лексики / Олена Андріївна Хроленко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 87-93.
Abstract: The urgent need to develop the modern ways of teaching future navigators the English vocabulary makes the research topical. The unimpeded level of understanding the international communication during the voyage, work in foreign marine companies, communication with shipowners greatly depends on the knowledge of the professional vocabulary. Ignorance of the terminological maritime vocabulary of the English language threatens the safety of life, ship and cargo at sea. The aim of the study is to teach future navigators the English profession-related vocabulary in terms of cognitive and communicative approach. Research methods are as follows: theoretical – analysis of scientific literature on the research topic, empirical – analysis of academic course working programs and syllabi in the discipline "Foreign language for professional purposes" for the students majoring in "Navigation", modelling the process of teaching future navigators the English vocabulary. The article presents the definitions of the terms: "cognitive approach to teaching" and "cognitive and communicative approach". The definitions of the term "terminological maritime vocabulary" are given. The algorithm of the methodological actions concerning teaching the 2nd course cadets within the specialty "Navigation" the English professional vocabulary taking into account the cognitive and communicative approach is presented. The cognitive and communicative system of the exercises for teaching terminological maritime vocabulary is introduced. The system consists of three groups: terminological and cognitive group, training and speech-centred group, professional activity group. The first group of exercises is aimed at semantization and initial consolidation of vocabulary; the second group of exercises is aimed at developing lexical skills; the third group of exercises is aimed at improving and developing more profound professional lexical skills of future navigators. The whole process of teaching future navigators the terminological lexical units was based on the following work algorithm: from tasks for non-mechanical memorization and conscious reproduction of the material to conscious use of the material in educational, training and professional speech situations. Актуальність дослідження зумовлена практичною необхідністю розробки сучасних шляхів навчання майбутніх судноводіїв англомовної професійної лексики, від знання якої значною мірою залежить досягнення безперешкодного рівня розуміння міжнародної комунікації під час проходження рейсу, роботи в іноземних компаніях, спілкування з судновласниками. Незнання термінологічної морської лексики англійської мови загрожує безпеці життя, судна та вантажу в морі. Метою дослідження є навчання майбутніх судноводіїв англомовної професійної лексики в аспекті когнітивно- комунікативного підходу. Методи дослідження: теоретичні – аналіз наукової літератури за темою дослідження, емпіричні – аналіз робочих програм та силабусів з дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням» для студентів спеціальності «Судноводіння», моделювання процесу навчання майбутніх судноводіїв англомовної професійної лексики. У статті представлено визначення понять «когнітивний підхід у навчанні» і «когнітивно-комунікативний підхід». Надано дефініції поняття «термінологічна морська лексика». Встановлено алгоритм методичних дій щодо навчання курсантів 2 курсу спеціальності «Судноводіння» англомовного професійного вокабуляру з урахуванням когнітивно-комунікативного підходу. Запропоновано когнітивно-комунікативну систему вправ з навчання термінологічної морської лексики, яка складалася з трьох груп: термінологічно-пізнавальної, тренувально-мовленнєвої і професійно-діяльнісної. Перша група вправ спрямована на семантизацію і первинне закріплення лексики, друга група вправ спрямована на формування лексичних навичок, третя група вправ спрямована на вдосконалення лексичних навичок і розвиток лексичних умінь майбутніх судноводіїв. Увесь процес навчання майбутніх судноводіїв термінологічних лексичних одиниць базувався на такому алгоритмі роботи: від завдань на немеханічне запам'ятовування та усвідомлене відтворення матеріалу до усвідомленого застосування матеріалу в навчальних, тренувальних і професійно-мовленнєвих ситуаціях.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14147
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khrolenko.pdf300.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.