Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14145
Title: Формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності у студентів спеціальності «Образотворче мистецтво»
Other Titles: Developing foreign language communicative and cognitive competence of students majoring in "Fine Arts"
Authors: Миркович, Инна Леонидовна
Мирковіч, Інна Леонідівна
Myrkovych, Inna Leonidivna
Keywords: communicative and cognitive competence
Fine Arts
intellectual abilities of students
English language proficiency
complex of methodological activities
образотворче мистецтво
іншомовна комунікативно-когнітивна компетентність
розумові здібності студентів
англомовне професійне мовлення
комплекс методичних дій
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Мирковіч І. Л. Формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності у студентів спеціальності «Образотворче мистецтво» / Інна Леонідівна Мирковіч // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 68-73.
Abstract: The necessity of discovering new ways to develop higher school students’ foreign language communicative and cognitive competence makes the research topical. The aim is to develop foreign language communicative and cognitive competence of the students majoring in “Fine Arts”. The research methods were as follows: study and analysis of pedagogical, methodological and linguistic literature on the topic under focus and modelling the process of developing foreign language communicative and cognitive competence of the students majoring in "Fine Arts". The existing definitions given by Ukrainian and foreign scholars concerning such concepts as “communicative and cognitive competence” and “foreign language communicative and cognitive competence” are analysed. The specifics of the concept “foreign language communicative and cognitive competence of students majoring in Fine Arts” is defined. The stages of developing foreign language communicative and cognitive competence of the students majoring in Fine Arts are determined. The definite methodological actions for the development of students' mental abilities and foreign language communicative skills are offered at every stage. The methods of work at the first – linguistic and cognitive – stage were as follows: making up mental maps, visualization of images, associations based on memorable or funny situations, mnemonics, using prompts to understand the meaning of sentences, underlining keywords, self- controlling. The methods of work at the second – training and communicative – stage were as follows: structuring the semantic whole unit from a series of statements, singling out the most important part of statements, adding ideas to partner's opinion, clarifying unclear circumstances, determining the communicative tactics of an interlocutor, modelling the communicative situations, summarizing the ideas, using cognitive strategies of the background connection. The methods of work at the third – communicative and cognitive – stage were as follows: introduction of projects, making speeches, organizing creative activities, pair interviews, mini-conferences, presentations, problem solving. During the study, foreign language communicative skills were formed comprehensively and integratively in connection with the development of students' mental abilities. Актуальність дослідження пов’язана з необхідністю пошуку нових методів та прийомів щодо формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності у вишах. Метою дослідження є формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності у студентів спеціальності «Образотворче мистецтво». Здійснено аналіз педагогічної, методичної і лінгвістичної літератури з теми дослідження та моделювання процесу формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності студентів художньо-графічних факультетів. У статті подано визначення вітчизняних та зарубіжних учених щодо понять «комунікативно-когнітивна компетентність» та «іншомовна комунікативно-когнітивна компетентність», визначено поняття «іншомовна комунікативно-когнітивна компетентність студентів спеціальності «Образотворче мистецтво». Розкрито етапи формування іншомовної комунікативно-когнітивної компетентності студентів спеціальності «Образотворче мистецтво» та комплекс методичних дій для паралельного розвитку розумових здібностей студентів та їхніх іншомовних комунікативних умінь. Методами і прийомами роботи на першому – мовно-пізнавальному етапі були: складання ментальних карт, візуалізація образів, асоціації з пам’ятними чи смішними ситуаціями, мнемотехніка, використання підказок для розуміння прочитаного, підкреслення ключових слів, самоперевірка. Методами і прийомами роботи на другому – тренувально-комунікативному етапі були: структурування смислового цілого із серії висловів, виокремлення найбільш вагомого у висловлюванні, доповнення думки партнера, уточнення незрозумілих обставин, визначення комунікативної тактики співрозмовника, моделювання комунікативних ситуацій, узагальнення ідей, використання когнітивних стратегій зворотного зв'язку. Методами і прийомами роботи на третьому – комунікативно-когнітивному етапі були: запровадження проєктів, виступів, творчої діяльності, парних інтерв’ю, міні-конференцій, презентацій, розв’язання проблемних ситуацій. Під час навчання іншомовні комунікативні вміння формувалися комплексно й інтегративно у взємозв’язку з розвитком розумових здібностей студентів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14145
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mirkovich.pdf286.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.