Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14144
Title: Тестовий контроль знань студентів із загальної фізики та іноземної мови за професійним прямуванням на фізичних спеціальностях закладів вищої освіти
Other Titles: Knowledge control of higher school students majoring in Physics in General Physics and Profession-oriented English by means of testing
Authors: Яцура, Михайло Михайлович
Гамарник, Анна Михайлівна
Emel'yanova, Dar'ya Volodymyrivna
Емельянова, Дарья Владимировна
Ємельянова, Дар’я Володимирівна
Тадеуш, Ольга Харлампіївна
Тадеуш, Ольга Харлампиевна
Tadeush, Olga Kharlampiivna
Keywords: tests
test diagnosing
test tasks
test control
types of control
check of the knowledge level
тести
тестове діагностування
тестові завдання
тестовий контроль
види контролю
перевірка рівня знань
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Яцура М. М. Тестовий контроль знань студентів із загальної фізики та іноземної мови за професійним прямуванням на фізичних спеціальностях закладів вищої освіти / Михайло Михайлович Яцура, Анна Михайлівна Гамарник, Дар`я Володимирівна Ємельянова, Ольга Харлампіївна Тадеуш // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 58-67.
Abstract: One of the important problems of the methodology of teaching any discipline is the effective identification of the objective level of students’ knowledge, acquired skills and abilities in the study of a discipline. Traditional methods of testing and assessing knowledge contain some drawbacks: excessive time spent on the exam; elements of teacher’s subjectivity that may occur; inability to clarify clear criteria for assessing knowledge, etc. Based on this, and the prospects for the reform of higher education in Ukraine, such methods of knowledge control are needed, which would allow teachers not only to establish an objective level of students’ knowledge, but also to identify (diagnose) the causes of gaps in student learning so that they could on its basis help the student to overcome the identified gaps. This method, devoid of most of the above shortcomings, is computer testing, the use of which for a long time as a means of monitoring and evaluating students’ achievements in studying the course of General Physics and Profession-oriented English at the Department of Materials Science and New Technologies (State higher educational institution "Vasyl Stefanyk Precarpathian National University"), at the Department of Physics and the Department of Western and Oriental Languages and their Teaching Methods (The State Institution“ South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky”) has shown that the use of computer testing in the study of Physics and foreign languages in the professional field should be subject to certain reservations, since this method has some advantages alongside disadvantages that can distort the results of monitoring and evaluation of students’ achievements. Based on the analysis of the authors' experience as well as the analysis of pedagogical, psychological and scientific-methodological literature devoted to this problem, an attempt is made to establish the conditions and limits of computer testing in the organization of the learning platform (courses) in the fields of General Physics and foreign languages for the students majoring in Physics at institutes of higher education. The article states that computer testing, on condition that tests meet the quality requirements, should be used only for the current (thematic) control of knowledge during each semester. This method is at the same time an express control method aimed at testing students' knowledge in the process of studying General Physics and foreign languages; it is also a “sensitive” diagnostic method which allows you to identify shortcomings of a student in time in the process of learning, giving the teacher the opportunity to timely influence its course. The learning progress control (testing in theoretical modules) can be carried out by means of computer testing but with the use of certain additional precautionary methodological measures. It is more expedient to carry out the final control in the form of a quality written-oral examination. Однією із важливих і актуальних проблем методики викладання будь-якої дисципліни є ефективна організація виявлення об’єктивного рівня знань, набутих студентами вмінь і навичок у процесі вивченні дисципліни. Традиційні методи перевірки і оцінки знань непозбавлені окремих недоліків: великі витрати часу на іспит; елементи суб’єктивізму викладача, які можуть мати місце; неможливість з’ясування чітких критеріїв оцінювання знань тощо. Виходячи із зазначеного та перспектив реформації вищої освіти в Україні, необхідно розробляти такі методики контролю знань, які б давали можливість не тільки встановлювати об’єктивний рівень знань студентів, але й діагностувати причини прогалин у засвоєнні навчального матеріалу дисципліни і на цій основі допомагати студентам долати виявлені прогалини. Таким методом, позбавленим більшості наведених вище недоліків, є комп’ютерне тестування. Використання цього методу протягом тривалого часу в якості засобу контролю і оцінювання навчальних досягнень студентів у процесі вивчення курсу загальної фізики та іноземної (англійської) мови за професійним спрямуванням на кафедрі матеріалознавства і новітніх технологій ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» та на кафедрі фізики і кафедрі західних і східних мов та методики їх навчання ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» засвідчило, що застосовувати комп’ютерне тестування у процесі вивчення загальної фізики та іноземної мови за професійним спрямуванням слід із певними застереженнями, оскільки окрім переваг цьому методу притаманні також недоліки, які можуть спотворювати результати контролю і оцінки навчальних досягнень студентів. На основі досвіду авторів та аналізу педагогічної, психологічної і науково-методичної літератури, присвяченої цій проблемі, здійснена спроба виявити умови і межі доцільності застосування комп’ютерного тестування при організації навчання курсу загальної фізики та іноземної мови за професійним спрямуванням студентів фізичних спеціальностей у закладах вищої освіти. У статті на підставі експериментальних досліджень стверджується, що комп’ютерне тестування, за умови якісної підготовки тестів, доцільно використовувати виключно при поточному (тематичному) контролі знань упродовж семестру. При цьому такий метод є одночасно і експрес – методом контролю знань студентів у процесі вивчення загальної фізики та іноземної мови за професійним спрямуванням, а також методом діагностики, що дозволяє вчасно виявляти недоліки у знаннях студента в освітньому процесі та дає можливість викладачу вчасно впливати на його перебіг. Рубіжний контроль (прийом теоретичних модулів), як показав досвід, можна проводити методом комп’ютерного тестування, водночас із використанням певних додаткових застережних методичних заходів. Підсумковий контроль доцільно проводити у вигляді письмово-усного іспиту з явним виграшом у якості.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14144
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yatsura.pdf309.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.