Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14142
Title: Characterıstıcs of the organızatıon of extracurrıcular actıvıtıes
Other Titles: Характеристика організації позакласної діяльності
Authors: Rahimova, Manzila Agarahim
Keywords: позакласна робота
виховання
педагогічні принципи
позакласна діяльність
моральне виховання
extracurricular activities
pedagogical principles
out-of-class activities
moral education
education
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Rahimova M. Characterıstıcs of the organızatıon of extracurrıcular actıvıtıes / Manzila Agarahim Rahimova // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 43-47.
Abstract: Розвиток наукового та художнього мислення учнів є складним і тривалим процесом, тому не варто обмежуватися лише уроками. Як показує досвід, позакласна робота не лише підвищує інтерес учнів до навчання, а й сильно впливає на їх мовленнєву культуру. Правда, позакласна та позакласна робота не входить до шкільної програми, а ґрунтується на принципі добровільності і є своєрідним продовженням роботи, що проводиться на уроці. Це означає, що позакласна діяльність відрізняється від освітнього процесу лише формою та змістом. Продумана освітня політика дуже важлива для визначення майбутнього розвитку кожної країни та зміцнення її як незалежної держави. Освіта – це виховання нашого молодого покоління в національно-духовному дусі, цінності нації, розвиток країни. Через це велике значення має виховання підлітків та молоді з інтелектуальним потенціалом. Важливі й невідкладні завдання, такі як виховання підлітків та молоді у фізично здоровому, морально чистому, духовно багатому національно-духовному дусі, їх тісне об’єднання навколо ідеології державності є пріоритетною політикою та основним напрямком нашої держави сьогодні. Організація та проведення позакласної роботи відноситься до важливих педагогічних принципів. При організації позакласної роботи слід пам’ятати загальні та специфічні особливості. Враховуючи ці особливості, грамотний учитель досягає важливих результатів у формуванні особистості учня, забезпечуючи інтегрованість уроків і позакласних процесів. У статті проаналізовано характеристику позакласної роботи та прокоментовано проблему з погляду морального виховання учнів. The development of students' scientific and artistic thinking is a difficult and long process, so it should not be limited to lessons. Experience shows that extracurricular activities not only increase students' interest in learning, but also have a strong impact on their speech culture. It is true that extracurricular and out-of-class activities are not included in the school curriculum, but are based on the principle of voluntariness and are a kind of continuation of the work carried out in the classroom. This means that extracurricular and out-of-class activities differ from the teaching process only in their form and in their content. Therefore, teachers should pay serious attention to this issue. A well-thought-out education policy is very important in determining the future development of each country and strengthening it as an independent state. Education means the upbringing of our young generation in the national-spiritual spirit, the value of the nation, the development of the country. In this regard, the upbringing of adolescents and young people with intellectual potential is of great importance. Important and urgent tasks such as upbringing of teenagers and young people in a physically healthy, morally pure, spiritually rich national-spiritual spirit, their close association around the ideology of statehood are the priority policy and the main direction of our state today. The organization and conduct of extracurricular activities refer to important pedagogical principles. General and specific features should be kept in mind when organizing extracurricular activities. Taking into account these characteristics, a competent teacher achieves important results in the formation of student personality by ensuring the integration of lessons and extracurricular processes. The article analyzes the characteristics of extracurricular activities and comments on the problem in terms of students’ moral education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14142
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rahimova.pdf266.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.