Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14140
Title: Methodology of using a computer ın teaching in compliance with the learning outcomes on the topics “Light refraction. The law of refraction” in the IX grade
Other Titles: Методика використання комп’ютера у навчанні відповідно до результатів навчання за темою «Заломлення світла. Закон заломлення» в IX класі
Authors: Shukur, Alizade Hamid
Tarana, Mammadtaghiyeva Hasan
Keywords: комп'ютер
закон легкого заломлення
підручник
Crocodile Physics
методологія
computer
textbook
methodology
the law of light refraction
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Shukur A. Methodology of using a computer ın teaching in compliance with the learning outcomes on the topics “Light refraction. The law of refraction” in the IX grade / Shukur Alizade Hamid, Tarana Mammadtaghiyeva Hasan // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 30-36.
Abstract: Основною метою дослідження є вивчення методики використання комп'ютера в навчанні за результатами заняття з теми «Заломлення світла. Закон заломлення світла» в IX класі. У процесі викладання результатів навчання за змістом експериментальної фізики і сучасного життя на уроці, побудованому з використанням комп'ютерних технологій, формувалися практичні навички учнів, організовувалася взаємодія учителя та учня. Електронна лабораторна програма Crocodile Physics використовується на "дослідницькому" етапі курсу. Студенти ознайомлюються із принципом роботи програми для проведення експериментів перед дослідженнями. Потім експериментують з тим, чому світло заломлюється на межі двох прозорих середовищ. За допомогою Excel обчислюють відношення кута падіння світла до синуса заломлення і доходять висновків. Таким чином, після практики віртуального дослідження учні застосовують те, що вони дізналися на етапі "творчого застосування" уроку, до картинок. Досвід показує, що урок, побудований у рамках цієї системи, викликає у учнів інтерес і ентузіазм. Наприклад, «Заломлення світла. У законі «Закон заломлення світла» можемо показати, що усі ці чинники виправдані. У процесі викладання результатів експериментальної фізики і змісту сучасного життя на комп'ютерному уроці організовуються практичні навички учнів і ефективна взаємодія учителя і учня. Методи: використовувався метод порівняльного аналізу. Стаття містить завдання, пояснювальні таблиці, картинки. Важливість застосування : стаття може бути корисна учителям фізики, що цікавляться методикою. The purpose of the research is to study the “Methodology of using a computer in teaching in compliance with the learning outcomes of the training on the topic “Light refraction. The law of refraction of light” in the IX grade. In the process of teaching, the learning outcomes on the content of experimental physics and modern life at the lesson involving computer technology, the students’ practical skills were formed, the interaction between the teacher and students was organized. The Crocodile Physics electronic laboratory program is used in the "research" phase of the course. The working principle of the program to conduct experiments before research was introduced to the students. They conducted an experiment to find out why light refracts at the boundary between two transparent media. Using Excel, they calculated the ratio of the angle of light incidence to the sine of refraction, and made a conclusion. Thus, after practicing virtual research, students applied what they had learned during the “creative application” phase of the lesson to the pictures. Experience shows that the lesson built within this system arises students’ interest and enthusiasm. For example, “Light refraction”. In the law "The law of light refraction" we can show that all these factors are justified. In the process of teaching, the results of experimental physics and modern life content at a computer- based lesson, students' practical skills and effective interaction between the teacher and students are organized. Methods: The method of comparative analysis and surveys conducted among students were used during the research. The article contains the tasks, explanatory tables, pictures. Application significance: teachers of Physics, those interested in the methodology, stakeholders can benefit from the article. Materials can be used in seminars, as well.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14140
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shukur.pdf374.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.