Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/12925
Title: | Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів |
Other Titles: | Typological features of the chamber-vocal miniature in the works of the modern Ukrainian composers |
Authors: | Полканов, Андрій Андрійович Polkanov, Andriy Andriyovych |
Keywords: | вокальна мініатюра камерно-вокальний цикл сучасні українські композитори типологічні національно-стильові риси пастелі vocal miniature chamber-vocal cycle modern Ukrainian composers typological national-style lines pastels |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Одеса: Астропринт |
Citation: | Полканов А. А. Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів / А. А. Полканов // Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Одеса: Астропринт, Вип. 27. Кн. 1. - 2018. - С. 63-73. |
Abstract: | Мета статті — визначити ті провідні риси трактування вокальної мініатюри та камерно-вокального циклу сучасними українськими композиторами, які стають сьогодні типологічними національно-стильовими ознаками цієї жанрової галузі. Методологія роботи визначається історико-стильовим та текстологічним підходами, передбачає компаративні характеристики композиторського та виконавського параметрів жанрової семантики. Наукова новизна статті полягає у розкритті музично-символічного призначення жанрової форми камерно-вокальної мініатюри в процесі її перетворення на «вірш з музикою» в творчості сучасних українських композиторів. The purpose of the article is to determine the main features of the interpretation of the vocal miniature and chamber-vocal cycle by contemporary Ukrainian composers, which are now typological national style features of this genre industry. Methodology of work is determined by historical-style and textual approaches, provides comparative characteristics of composer and performance parameters of genre semantics. The scientific novelty of the ar- ticle is the disclosure of the musical and symbolic purpose of the genre form of chamber-vocal miniature in the process of its transformation into a «poem with music» in the works of contemporary Ukrainian composers. Conclusions. The leading features of the interpretation of vocal miniatures and chamber-vocal cycle by modern Ukrainian composers are the intensification of the interaction of verbal-poetic and musical expression plans and the strengthening of the internal dialogue organization; consistent build-up of the semantic potential of the musical side; the formation of new stylistic means, techniques of textual and melodic development in accordance with the specific content of the poet- ic source, actualization of national Ukrainian poetry, including contemporary one; the reliance on the structural and semantic features of «poetry with music» as the most relevant to the interaction of two author’s artistic consciousnesses — the poet and the composer. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/12925 |
Appears in Collections: | Кафедра теорії музики і вокалу |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Polkanov Andriy Andriyovych 2018.pdf | 141.36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.