Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12925
Title: Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів
Other Titles: Typological features of the chamber-vocal miniature in the works of the modern Ukrainian composers
Authors: Полканов, Андрій Андрійович
Polkanov, Andriy Andriyovych
Keywords: вокальна мініатюра
камерно-вокальний цикл
сучасні українські композитори
типологічні національно-стильові риси
пастелі
vocal miniature
chamber-vocal cycle
modern Ukrainian composers
typological national-style lines
pastels
Issue Date: 2018
Publisher: Одеса: Астропринт
Citation: Полканов А. А. Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів / А. А. Полканов // Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Одеса: Астропринт, Вип. 27. Кн. 1. - 2018. - С. 63-73.
Abstract: Мета статті — визначити ті провідні риси трактування вокальної мініатюри та камерно-вокального циклу сучасними українськими композиторами, які стають сьогодні типологічними національно-стильовими ознаками цієї жанрової галузі. Методологія роботи визначається історико-стильовим та текстологічним підходами, передбачає компаративні характеристики композиторського та виконавського параметрів жанрової семантики. Наукова новизна статті полягає у розкритті музично-символічного призначення жанрової форми камерно-вокальної мініатюри в процесі її перетворення на «вірш з музикою» в творчості сучасних українських композиторів. The purpose of the article is to determine the main features of the interpretation of the vocal miniature and chamber-vocal cycle by contemporary Ukrainian composers, which are now typological national style features of this genre industry. Methodology of work is determined by historical-style and textual approaches, provides comparative characteristics of composer and performance parameters of genre semantics. The scientific novelty of the ar- ticle is the disclosure of the musical and symbolic purpose of the genre form of chamber-vocal miniature in the process of its transformation into a «poem with music» in the works of contemporary Ukrainian composers. Conclusions. The leading features of the interpretation of vocal miniatures and chamber-vocal cycle by modern Ukrainian composers are the intensification of the interaction of verbal-poetic and musical expression plans and the strengthening of the internal dialogue organization; consistent build-up of the semantic potential of the musical side; the formation of new stylistic means, techniques of textual and melodic development in accordance with the specific content of the poet- ic source, actualization of national Ukrainian poetry, including contemporary one; the reliance on the structural and semantic features of «poetry with music» as the most relevant to the interaction of two author’s artistic consciousnesses — the poet and the composer.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12925
Appears in Collections:Кафедра теорії музики і вокалу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Polkanov Andriy Andriyovych 2018.pdf141.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.