Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12925
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПолканов, Андрій Андрійович-
dc.contributor.authorPolkanov, Andriy Andriyovych-
dc.date.accessioned2021-10-26T09:29:43Z-
dc.date.available2021-10-26T09:29:43Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПолканов А. А. Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів / А. А. Полканов // Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової. Одеса: Астропринт, Вип. 27. Кн. 1. - 2018. - С. 63-73.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12925-
dc.description.abstractМета статті — визначити ті провідні риси трактування вокальної мініатюри та камерно-вокального циклу сучасними українськими композиторами, які стають сьогодні типологічними національно-стильовими ознаками цієї жанрової галузі. Методологія роботи визначається історико-стильовим та текстологічним підходами, передбачає компаративні характеристики композиторського та виконавського параметрів жанрової семантики. Наукова новизна статті полягає у розкритті музично-символічного призначення жанрової форми камерно-вокальної мініатюри в процесі її перетворення на «вірш з музикою» в творчості сучасних українських композиторів. The purpose of the article is to determine the main features of the interpretation of the vocal miniature and chamber-vocal cycle by contemporary Ukrainian composers, which are now typological national style features of this genre industry. Methodology of work is determined by historical-style and textual approaches, provides comparative characteristics of composer and performance parameters of genre semantics. The scientific novelty of the ar- ticle is the disclosure of the musical and symbolic purpose of the genre form of chamber-vocal miniature in the process of its transformation into a «poem with music» in the works of contemporary Ukrainian composers. Conclusions. The leading features of the interpretation of vocal miniatures and chamber-vocal cycle by modern Ukrainian composers are the intensification of the interaction of verbal-poetic and musical expression plans and the strengthening of the internal dialogue organization; consistent build-up of the semantic potential of the musical side; the formation of new stylistic means, techniques of textual and melodic development in accordance with the specific content of the poet- ic source, actualization of national Ukrainian poetry, including contemporary one; the reliance on the structural and semantic features of «poetry with music» as the most relevant to the interaction of two author’s artistic consciousnesses — the poet and the composer.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherОдеса: Астропринтuk
dc.subjectвокальна мініатюраuk
dc.subjectкамерно-вокальний циклuk
dc.subjectсучасні українські композиториuk
dc.subjectтипологічні національно-стильові рисиuk
dc.subjectпастеліuk
dc.subjectvocal miniatureuk
dc.subjectchamber-vocal cycleuk
dc.subjectmodern Ukrainian composersuk
dc.subjecttypological national-style linesuk
dc.subjectpastelsuk
dc.titleТипологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторівuk
dc.title.alternativeTypological features of the chamber-vocal miniature in the works of the modern Ukrainian composersuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра теорії музики і вокалу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Polkanov Andriy Andriyovych 2018.pdf141.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.