Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12742
Title: Соціокультурна діяльність мовної особистості в освітньому просторі ЗВО
Other Titles: Socio-cultural activity of language personality in the educational space of higher education institution
Authors: Балашенко, Інна Валеріївна
Balashenko, Inna Valeriivna
Самчук, Лариса Сергіївна
Samchuk, Larysa
Keywords: соціокультурна діяльність
мовна особистість
полілінгвальний простір
полікультурна мовна особистість
іноземний здобувач вищої освіти
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Балашенко І. В. Соціокультурна діяльність мовної особистості в освітньому просторі ЗВО / Інна Валеріївна Балашенко, Лариса Сергіївна Самчук // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 1. – С. 72-76.
Abstract: The article is devoted to the study of socio-cultural activity of the language personality of a foreign applicant in higher education in the polylingual educational space of a domestic higher education institution. The concept of educational space is expanded and its main features are defined. The dimensions of the student’s linguistic personality are analyzed – ontological, praxiological, axiological. The components of a multicultural linguistic personality – linguistic, communicative and ethnosemantic – are studied. From the standpoint of social philosophy, the most significant is the ethnosemantic component, which provides a symbiosis of worldviews, values, behavioral experience, integrated into the lexical system of several languages. The educational and pedagogical potential of socio-cultural activity in the system of formation of culture of language personality of the applicant of higher education is considered. The pragmatic characteristic of the language personality is analyzed according to three parameters: motivational, cognitive, functional. The process of formation of language personality is the development of language competence of an individual native speaker, who through inclusion in communication in a particular socio-cultural environment carries out socio-cultural activities based on a certain value attitude to it. We interpret socio-cultural activity as a set of intellectual, artistic, aesthetic and other occupations, where the formation of value orientations of foreign student youth is most actively concentrated and effectively carried out. Статтю присвячено дослідженню соціокультурної діяльності мовної особистості іноземного здобувача вищої освіти у полілілінгвальному освітньому просторі вітчизняного закладу вищої освіти. Розширено поняття освітнього простору та визначено його основні ознаки. Проаналізовано виміри мовної особистості студента – онтологічний, праксіологічний, аксіологічний. Досліджено компоненти полікультурної мовної особистості – мовний, комунікативний та етносемантичний. З позиції соціальної філософії найбільш значущим постає етносемантичний компонент, що передбачає симбіоз світоглядних установок, ціннісних прагнень, поведінкового досвіду, інтегровано відображених в лексичній системі декількох мов. Розглянуто освітньо-педагогічний потенціал соціокультурної діяльності в системі формування культури мовної особистості здобувача вищої освіти. Проаналізовано прагматичну характеристику мовної особистості за трьома параметрами: мотиваційним, когнітивним, функціональним. Процес формування мовної особистості є розвитком мовної компетентності окремого носія мови, який через включення в комунікацію в конкретному соціокультурному середовищі здійснює соціокультурну діяльність, яка ґрунтується на певному ціннісному ставленні до неї. Соціокультурну діяльність ми трактуємо як сукупність інтелектуальних, художніх, естетичних та інших занять, де найбільш активно сконцентровано й ефективно здійснюється формування ціннісних орієнтацій іноземної студентської молоді.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12742
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Balashenko.pdf238.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.