Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12692
Title: Філософія руху від інформації до ціннісно-смислового управління закладами вищої освіти
Other Titles: Philosophy of the movement from information to the value and sense management of higher education institutions
Authors: Вакало, Дмитро Геннадійович
Keywords: управління освітою
соціокультурний простір
менеджмент знань
ціннісно-смислове управління
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Вакало Д. Г. Філософія руху від інформації до ціннісно-смислового управління закладами вищої освіти / Дмитро Геннадійович Вакало // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 3. – С. 116-123.
Abstract: The article actualizes the role of the philosophy of knowledge management as a strategy of sustainable development of a modern higher educational institution. Since the priority today is to train professionals who are able and willing to create and accept change and innovation, the competitiveness of the national education system as a whole is determined by the ability to convey modern knowledge to applicants and train highly qualified professionals and adapt them to changing market conditions. And the successful management of knowledge (intellectual capital) will form a long-term strategy of the organization in the changing needs of the market of educational services and can be used as a tool to assess the pace of development of modern higher education. Based on the analysis of the works of domestic and foreign scientists, it is proved that knowledge management occupies a leading position in the education management system. Without limiting the role of its instrumental and pragmatic functions, the author reveals the valuable semantic aspects of knowledge management. The key emphasis is placed on identifying the main elements of knowledge management. The key emphasis of the article is on defining the basic elements of knowledge management and developed a system of components such as “in-depth knowledge”, “internal institutional environment”, “process of identification of resources and abilities”, “self-assessment procedure”, “training system and motivation to train staff”, providing effective implementation of knowledge management in modern socio-cultural conditions. The author proves that in the system of knowledge management based on the use of information technology, technical and technological aspects are closely intertwined with mental problems of knowledge of employees and subjects of the internal environment and cultural and educational space, which can “remove” and exacerbate these problems. Based on the value semantic analysis, it is determined that knowledge management allows to restructure the activities of higher educational institutions so that it best meets the concept of innovative, research university, the operation of which ensure development through collective action on all of its organizational levels. У статті актуалізовано роль філософії менеджменту управління знаннями як стратегії сталого розвитку сучасного закладу вищої освіти. Оскільки сьогодні першочерговим завданням є підготовка фахівців, які здатні і бажають створювати та сприймати зміни й інновації, то конкурентоспроможність національної системи освіти загалом визначається здатністю доносити до здобувачів сучасні знання та формувати висококваліфікованих фахівців, адаптувати їх до мінливих умов ринку. І саме вдале управління знаннями / інтелектуальним капіталом дозволить сформувати довгострокову стратегію організації в умовах мінливості потреб ринку освітніх послуг і може бути використано як інструмент оцінки темпів розвитку сучасного закладу вищої освіти. На основі аналізу праць вітчизняних та закордонних науковців доведено, що менеджменту знань належить провідна позиція в системі управління освітою. Без обмежування ролі інструментально-прагматичних функцій менеджменту знань автор розкриває його ціннісно-смислові аспекти. Ключовий акцент зроблено на визначенні основних елементів менеджменту знань. Визначено, що система таких складових частин, як «система поглиблених знань», «внутрішнє інституційне середовище», «процес ідентифікації ресурсів і здібностей», «процедура самооцінки», «система навчання та мотивації до навчання персоналу», забезпечує ефективну реалізацію менеджменту знань у сучасних соціокультурних умовах. Автором доведено, що в системі менеджменту знань, заснованій на застосуванні інформаційних технологій в управлінні знаннями, тісно переплітаються технічні та технологічні аспекти з ментальними проблемами знань співробітників і внутрішнім середовищем, яке може ці проблеми як знімати, так і посилювати. На основі ціннісно-смислового аналізу визначено, що саме менеджмент знань дозволяє перебудувати діяльність закладу вищої освіти таким чином, щоб вона максимально відповідала концепції інноваційного, дослідницького університету, функціонування якого характеризується активним пошуком нових інструментів та шляхів організаційних змін, які забезпечують розвиток завдяки колективній діяльності на всіх рівнях ієрархії.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12692
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vakalo.pdf263.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.