Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12682
Title: Агапелогічний підхід до філософського осмислення правової культури особистості
Other Titles: Agapelogical approach to the philosophical understanding of the individual’s legal culture
Authors: Міхальова, Юлія Олександрівна
Keywords: правова культура особистості
абсолютна свобода
агапелогічний підхід
підходи до правової культури
цінності
взаємини
раціональний вибір
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Міхальова Ю. О. Агапелогічний підхід до філософського осмислення правової культури особистості / Юлія Олександрівна Міхальова // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 3. – С. 62-68.
Abstract: The article is dedicated to the philosophical understanding of the phenomenon of an individual’s legal culture, definition of the new approach to an individual’s legal culture as an agapelogical approach that will reveal more deeply and meaningfully such a phenomenon of legal reality as an individual’s legal culture. The agapelogical approach to an individual’s legal culture is carried out through qualitative relations between members of society bearing in mind an important factor that influences their formation. Emphasis is placed on the need to study conditions in which an individual’s identity is formed – with the chosen growth path as a human to absolute freedom, with value of the importance of quality relationships in society and with uniting individuals in movement towards a certain goal of their cooperation. Worldview is marked to be actually a filter through that internal and external events are estimated by him or her, the emotional state is formed, some sense appears that in future affects the attitude of a person toward others, to the events and shows up in feeling of himself or herself in society, and is mediated by the selected way of co-operating with the surrounding world. The development of absolute freedom as internal feature is important for forming a personality, because it has physical, legal, financial constituent of free choice of variants of co-operating with others. Personality, as effective subject in society, makes rational choice in relations, with realization of own opinions, that show up in his or her further actions. There has been made analysis of grounds after that the experience gained by society is represented in agapelogical words, such as desire, perceptible love, valued community between people, natural connection, rational choice. It is marked about importance of using the gained experience of communication, in the context of symbols which are in agapelogical words with the aim of comprehension, separation of its positive constituents and practical application in society. The side display of quality relations in society is cooperation in the legislative field of its members. It is noticed on the necessity of further development of theoretical-methedological approach to research the phenomenon of personality’s legal culture, expansion of usage of the agapelogical way to the understanding of the essence of legal culture of personality. Стаття присвячена філософському осмисленню феномену правової культури особистості, обґрунтуванню такого нового підходу до дослідження правової культури особистості, як агапелогічний підхід, який глибше та змістовніше розкриє правову культуру особистості як соціокультурний феномен правової дійсності. Агапелогічний підхід до правової культури особистості реалізується через якісні відносини між членами суспільства з урахуванням важливого чинника, який впливає на їх формування. Наголошено на необхідності дослідження умов, у яких формується особистість з обраним вектором розвитку людини до абсолютної свободи, із цінністю важливості якісних відносин у суспільстві та в об’єднанні особистостей у русі до певної мети їхньої взаємодії. Зазначено, що світогляд людини є фактично фільтром, через який оцінюються нею внутрішні та зовнішні події, формується емоційний стан, виникає почуття, що в подальшому впливає на ставлення людини до інших, до подій та проявляється у відчутті себе в соціумі, опосередковується обраними засобами взаємодії з навколишнім світом. Розвиток абсолютної свободи як внутрішньої властивості є важливим для формування особистості, оскільки має фізичну, юридичну, фінансову складові частини вільного вибору варіантів взаємодії з іншими. Особистість, як дієвий суб’єкт у соціумі, здійснює раціональний вибір у взаєминах, з усвідомленням власних думок, які проявляються в подальших її діях. Здійснено аналіз підстав, за якими набутий суспільством досвід відображений в агапелогічних словах, як-от бажання, чуттєва любов, ціннісна спільність між людьми, природний зв’язок, раціональний вибір. Наголошено на важливості використання набутого досвіду комунікації, у контексті символів, які містяться в агапелогічних словах, з метою осмислення, виокремлення його позитивних складових частин та практичного застосування в соціумі. Побічним проявом якісних відносин у суспільстві є взаємодія у правовому полі його членів. Зауважено необхідність подальшого розроблення теоретико-методологічних підходів до дослідження феномену правової культури особистості, розширення застосування агапелогічного підходу до розуміння сутності правової культури особистості.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12682
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mikhalova.pdf272.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.