Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12677
Title: Поняття освітньої дискримінації: становлення, розвиток, сучасне тлумачення
Other Titles: The concept of educational discrimination: formation, development, modern interpretation
Authors: Лiciцин, Віталій Вікторович
Keywords: освітня дискримінація
сегрегація
позитивні дії
справедливість
рівність
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Лiciцин В. В. Поняття освітньої дискримінації: становлення, розвиток, сучасне тлумачення / Віталій Вікторович Лiciцин // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 3. – С. 44-51.
Abstract: The article examines the problem of the emergence and evolution of the concept of educational discrimination, analyzes its content in philosophical and legal interpretations. The problem of discrimination observed in education attracts increased attention of the public and scholars, especially in times of deteriorating economic situation and exacerbation of social contradictions. The current pandemic situation in various countries around the world makes people especially sensitive to violations of the principles of equality and justice and determines the relevance of the theory and practice of overcoming discrimination. The issue of discrimination in education has been actively studied by foreign and domestic scholars for the last few decades, but the problem of defining the content of the very concept of educational discrimination still remains insufficiently studied. In modern educational relations there is a contradiction between the provision of legal guarantees of protection against discrimination for all categories of students and the provision of educational preferences for certain individuals. This contradiction needs to be resolved at the philosophical and legal levels. To a large extent, the solution to this problem depends on a clear definition of the meaning of the concept of educational discrimination and related categories. For the sake to reveal the essence of discrimination and its characteristic features, the article examines the definitions of the corresponding concept, which are provided in international legal acts and laws of Ukraine. The identification of the specific component of the definition of the concept of educational discrimination is carried out by comparing its features with the features of the policy of affirmative action, which is used in the education of Ukraine and other socially oriented states. The study of the evolution of the concept of discrimination allowed concluding that in the modern sense the term «discrimination» began to be used in the second half of the twentieth century, which was reflected in the anti-discrimination international agreements adopted during this period. The educational discrimination is a situation in which a person or group of persons on some grounds is subject to restrictions on rights in the field of education in the form of: closing or restricting access to education due to lower educational level; use of the practice of separate learning without providing equal opportunities for all students; creating educational conditions for certain individuals or groups of people that are incompatible with human dignity. У статті розглядається питання еволюції поняття освітньої дискримінації, аналізується його зміст у філософських та правових інтерпретаціях. Актуальність проблеми визначається необхідністю забезпечення рівного доступу до якісної освіти і подоланням наслідків неоднакового ставлення до різних категорій здобувачів освіти, яке мало місце в освітньому просторі України на попередніх етапах її розвитку. Питання дискримінації в освіті останні кілька десятиліть активно вивчалося закордонними та вітчизняними науковцями, однак проблема визначення змісту самого поняття освітньої дискримінації дотепер залишається малодослідженою. Мета дослідження полягає у визначенні сутності та характерних ознак освітньої дискримінації. У сучасних освітніх відносинах спостерігається суперечність між наданням правових гарантій захисту від дискримінації для всіх категорій здобувачів освіті та забезпеченням освітніх преференцій для окремих осіб. Зазначена суперечність потребує вирішення на філософському та правовому рівнях. Значною мірою вирішення цієї проблеми залежить від чіткого визначення змісту поняття освітньої дискримінації. Шляхом філософського аналізу еволюції і сучасних інтерпретацій поняття освітньої дискримінації, а також за допомогою його диференціації зі змістом споріднених понять здійснюється виявлення родового та видового компонента зазначеної категорії У процесі розгляду питання еволюції загального поняття дискримінації автор з’ясував, що в сучасному розумінні воно почало вживатися у другій половині ХХ століття, що відображено в ухвалених у цей період антидискримінаційних міжнародних угодах. На підставі аналізу офіційних тлумачень поняття дискримінації й особливостей її виявлення в освіті робиться висновок про те, що освітня дискримінація являє собою ситуацію, за якої особа або група осіб за якимись ознаками зазнає обмеження прав у галузі освіти у вигляді: закриття або обмеження доступу до освіти через нижчий освітній рівень; використання практики роздільного навчання без забезпечення рівних можливостей для всіх здобувачів освіти; створення для окремих осіб або груп людей освітніх умов, що несумісні з гідністю людини.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12677
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lisitsin.pdf265.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.