Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12650
Title: Глобальний та національний виміри масовізації вищої освіти
Other Titles: Global and national dimensions of massification of higher education
Authors: Рилова, Ольга Юріївна
Keywords: масовізація
інституційні трансформації
заклади вищої освіти
рівень охоплення населення вищою освітою
якість освіти
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Рилова О.Ю. Глобальний та національний виміри масовізації вищої освіти / Ольга Юріївна Рилова // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 4. – С. 99-107.
Abstract: У представленій автором статті розглянуто одну з найважливіших тенденцій у глобальному просторі вищої освіти – її масовізацію. Продемонстровано, що масовізація представляє собою двосторонній процес, який об’єднує велику кількість індивідів та уніфікує їх шляхом нівелювання відмітних ознак і зниження стандартів. Метою статті є аналіз статистичних даних з відкритих європейських та українських джерел, які свідчать про глобальний характер процесу масовізації вищої освіти. Прослідковано зв’язок між кількісними та якісними перетвореннями сучасної системи вищої освіти. Акцентовано увагу на вражаючому зростанні рівня охоплення вищою освітою 18-річного та дорослого населення протягом останніх тридцяти років. Водночас показано, що швидка поява великої кількості закладів вищої освіти та збільшення чисельності студентів не гарантують настільки ж суттєвого підвищення якості освітніх послуг. Наголошено на розширенні доступу до вищої освіти для широких верств населення незалежно від віку, соціального статусу та рівня попередньої підготовки. Визначено причини виникнення, закономірності розвитку та наслідки масовізації вищої освіти в Україні. Наголошено, що серйозним викликом для нашої держави стало поєднання масового доступу з якістю освітніх послуг, оскільки багато закладів мають сумнівну репутацію, вдаються до політики «легкого доступу», їхня матеріально-технічна база є застарілою та не відповідає реаліям сьогодення. Усе це призводить до девальвації вищої освіти України. Зазначено, що одним з найважливіших завдань для нашої держави залишається збалансування обсягів підготовки фахівців за певними спеціальностями та рівнями освіти і потреб ринку праці. Зроблено висновки про позитивні і негативні наслідки масовізації вищої освіти на глобальному та національному рівні. Констатовано, що у найближчі роки тенденція до масовізації вищої освіти збережеться, тому основним завданням освітніх установ має стати низка інституційних трансформацій, пов’язаних із переходом до нових схем управління, механізмів фінансування, спеціальностей та освітніх програм, форм та методів навчання тощо. The article presented by the author considers one of the most important trends in the global space of higher education – its massification. Massification is shown as a two-way process that unites a large number of individuals and unifies them by leveling out distinctive features and lowering standards. The purpose of the article is to analyze statistical data from open European and Ukrainian sources, which indicate the global character of the process of massification of higher education. The connection between quantitative and qualitative transformations of the modern system of higher education is traced. The author focuses attention on the impressive increase in the level of higher education coverage of 18-year-olds and adults over the last thirty years. At the same time, it is shown that the rapid emergence of a large number of higher education institutions and the increase in the number of students do not guarantee an equally significant growth in the quality of educational services. The article emphasizes the expanding access to higher education for broad sectors of the population, regardless of age, social status and level of prior training. It determines the reasons for massification of higher education in Ukraine, development patterns and its consequences. The author underlines that mass accessibility to higher education and the quality of educational services became a serious challenge for our country, as many institutions have a dubious reputation, use the policy of «easy access», their outdated physical infrastructure do not meet modern requirements. All these factors lead to the devaluation of higher education in Ukraine. It is noted that one of the most important tasks for our state is to balance the volume of training specialists in certain specialties and levels of education and the labor market needs. The author makes conclusions about positive and negative consequences of the massification of higher education at the global and national levels. As in the coming years the trend towards massification of higher education will continue, the main task of educational institutions should be institutional transformations to new governance structures, funding mechanisms, upgraded range of course offerings, new training forms and methods, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12650
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rylova.pdf398.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.