Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12642
Title: Anthropological foundation of modern fashion
Other Titles: Антропологічне підґрунтя сучасної моди
Authors: Семко, Яна Сергіївна
Semko, Yana Serhiivna
Keywords: fashion
mass consciousness
fashion industry
corporeality
corporeal canon
glamor
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Semko Y. S. Anthropological foundation of modern fashion / Yana Serhiivna Semko // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2020. – № 4. – С. 52-57.
Abstract: Modern fashion is more contradictory and even scandalous than ever, and therefore especially discussed. As a special cultural institution and a constructor of aesthetic ideas and desires, fashion is a moving frontier of a culture that is constantly renewed; with the help of fashion trends new ideas about the body, gender roles, personal identity are tested. We have witnessed significant changes in the fashion industry that are rapidly entering our lives. There was once a stable institute of fashion, based on seasonal couture shows and glossy magazines, which is being transformed today, and these changes, in our opinion, are crucial. First, the very nature of fashion is changing, it ceases to belong only to the elites. Today, fashion trendsetters are ordinary city dwellers, for whom the street has become a kind of podium for showcasing individual collections, as well as bloggers who run their pages about fashion and beauty on social networks. Secondly, before our eyes the conditional rules of style change, or rather, their boundaries expand so much that the key principle is mix and match, i. e. “mix and match”. Third, under the influence of new technologies and the media, the attitude to the body changes radically, a new experience of the representation of the body is born, which requires a new interpretation and understanding. Fashion is sensitive to changes in culture and responds to the expansion of normative notions of corporeality. With the advent of offline media, fashionable bodily canons began to penetrate and become entrenched in the mass consciousness. It was then that the discourse of glamor was born, in the focus of which was the perfect beautiful body. For the infinite improvement of the body, a whole system of practices, technologies and social institutions is invented. Today, the body is becoming a sign of social change. Fashion as a moving frontier of culture is constantly updated. The once formed institute of fashion is being transformed today and these changes are of a turning point. Under the influence of new technologies and media, the attitude to the body changes radically, a new experience of the presentation of corporeality is born, which requires a new interpretation and understanding. The modern bodily canon is multivariate, which is undoubtedly a consequence of the transformations that are taking place in fashion today. Сучасна мода як ніколи суперечлива й навіть скандальна, а тому особливо обговорювана. Як особливий культурний інститут та конструктор естетичних ідей і бажань, мода являє собою рухливий кордон культури, що безперервно оновлюється; за допомогою модних трендів тестуються нові уявлення про тіло, гендерні ролі, персональну ідентичність. Ми стали свідками істотних змін у модній індустрії, які стрімко входять у наше життя. Існував колись стійкий інститут моди, заснований на сезонних показах от-кутюр і глянцевих журналах, який сьогодні трансформується, і ці зміни, на наше переконання, мають переломний характер. По-перше, змінюється сам характер моди, вона перестає належати тільки елітам. Сьогодні трендсеттерами моди є звичайні жителі міст, для яких вулиця стала своєрідним подіумом для демонстрації індивідуальних колекцій, а також блогери, які ведуть свої сторінки про моду та красу в соціальних мережах. По-друге, на наших очах змінюються умовні правила стилю, а точніше, розширюються їх межі настільки, що ключовим стає принцип mix and match, тобто «змішуй і поєднуй». По-третє, під впливом нових технологій і медіа радикально змінюється ставлення до тіла, народжується новий досвід представництва тілесності, що вимагає нової інтерпретації й осмислення. Мода чуйно реагує на зміни, які відбуваються в культурі, і відповідає розширенням нормативних уявлень про тілесність. З появою офлайнових медіа модні тілесні канони стали проникати й закріплюватися в масовій свідомості. Саме тоді зароджується дискурс гламуру, у фокусі якого перебувало ідеальне прекрасне тіло. Для нескінченного вдосконалення тіла винаходиться ціла система практик, технологій і соціальних інститутів. Тіло сьогодні стає знаком соціальних змін. Мода як рухома межа культури безперервно оновлюється. Колись сформований інститут моди сьогодні трансформується, і ці зміни мають переломний характер. Під впливом нових технологій і медіа радикально змінюється ставлення до тіла, народжується новий досвід презентації тілесності, що вимагає нової інтерпретації й осмислення. Сучасний тілесний канон багатоваріантний, що, безсумнівно, є наслідком тих трансформацій, які сьогодні відбуваються в моді.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12642
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Semko.pdf282.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.