Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12620
Title: Правопівкульна методика навчання образотворчому мистецтву та її роль у художній підготовці студентів
Other Titles: The methodology of the right hemisphere of teaching of arts and its role in the preparation students of art
Authors: Бутенко, Елеонора Геннадіївна
Keywords: головний мозок
художня підготовка
творчий потенціал
правопівкульне малювання
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Бутенко Е. Г. Правопівкульна методика навчання образотворчому мистецтву та її роль у художній підготовці студентів / Елеонора Геннадіївна Бутенко // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2019. – № 4. – С. 172-178.
Abstract: У статті розкриваються особливості використання методу правопівкульного малювання для розвитку творчого потенціалу студентів. Висвітлено суть та фізіологічну основу методу правопівкульного малювання. Привернена увага до того, що метод правопівкульного малювання дозволяє одночасно вирішувати основні два завдання: розвиток правої півкулі і розкриття творчих здібностей. Подано методику використання методу правопівкульного малювання під час художньої підготовки студентів. Визначено, що методика правопівкульного малювання дозволяє прибрати всі ті блоки і затиски, які були присутні у студентів. Метод правопівкульного (інтуїтивного) малювання дозволяє проявити індивідуальність; спрощує творчий процес; вимикає аналіз діяльності; позбавляє від внутрішніх перешкод; допомагає відчути внутрішню гармонію; розкриває творчі здібності; робить людину більш уважною до людей і навколишнього світу. Розкрито механізми розвитку творчого потенціалу студентів засобами правопівкульного малювання. Із використанням правопівкульної методики навчання образотворчому мистецтву власне-особистісні функції студентів включаються в освітній процес. У висновках зазначається, що метод інтуїтивного живопису, або правопівкульне малювання – це захоплюючий спосіб навчання малюванню. Правопівкульне малювання – сучасний метод навчання основам художнього бачення, а також технікам малювання. Використання засобів правопівкульного малювання дозволяє студенту розблокувати свою потенційну здатність до творчої зображувальної діяльності. У ході занять мислення звільняється від стереотипів, що заважають жити і насолоджуватися життям. Студент починає мислити більш креативно. З’являється задоволення собою, результатом виконаної творчої роботи як художника, повага до результатів своєї роботи дає можливість знайти точки гармонії в собі, ще більш розвивається інтуїція, адже, прислухаючись до себе, ми можемо керувати собою і, перетворюючи свій світ, перетворювати життя навколо себе. Окреслено шляхи подальших досліджень у цій галузі, що потребує механізму коректного та ефективного асимілювання методу правопівкульного малювання до академічного навчання образотворчому мистецтву. The features of the use of the rectangular drawing method for the development of students’ creative potential are revealed in the article. The essence and physiological basis of the method of rectangular drawing are covered. Attention is drawn to the fact that the method of rectangular drawing can simultaneously solve the main two problems: the development of the right hemisphere and the disclosure of creative abilities. The technique of using the rectangular drawing method in the artistic preparation of students is presented. It is determined that the technique of rectangular drawing allows to remove all those blocks and clips that were present in students. The method of rectangular (intuitive) drawing allows: to show individuality; simplifies the creative process; excludes activity analysis; eliminates internal obstacles; helps to feel inner harmony; reveals your creative abilities; makes people more attentive to people and the world around them. The main purpose of art therapy in the context of rectangular drawing techniques is to harmonize the mental state through the development of the capacity for self expression and self-knowledge. The mechanisms of development of students’ creative potential by means of rectangular drawing are revealed. It is stipulated that with the use of the law-based teaching method of teaching fine arts, which are based on personality-oriented teaching of fine arts, students’ own-personal functions are included in the educational process. The findings state that the method of intuitive painting, or right-handed drawing, is a fascinating way of teaching drawing. Right-hemisphere drawing is a modern method of teaching the fundamentals of artistic vision and drawing techniques. The use of rectangular drawing tools allows the student to unlock his or her potential for creative imagery. During the lessons, thinking is free from stereotypes that interfere with living and enjoying life. The student begins to think more creatively. In the process of drawing, the ability to incorporate inspiration at the right moment is formed. There is a satisfaction with oneself, the result of a creative work as an artist, the respect of the results of one’s work makes it possible to find the points of harmony in oneself, the intuition develops even more – after listening to oneself we can control ourselves and transform our world, transform life around ourselves. The ways of further research in this field are outlined, which further research requires a mechanism of correct and effective assimilation of the rectangular drawing method to academic teaching of fine arts.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12620
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Butenko.pdf255.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.