Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12616
Title: Мистерии царя Скила (философско-сексологическое расследование)
Other Titles: Mysteries of king Skil (philosophical and sexological investigation)
Authors: Добролюбський, Андрій Олегович
Добролюбский, Андрей Олегович
Dobrolyubsky, Andriy Olehovych
Keywords: культура
архетип особистості
культурні традиції
культурний код
цінності
особистість
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Добролюбский А. О. Мистерии царя Скила (философско-сексологическое расследование) / Андрей Олегович Добролюбский // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2019. – № 4. – С. 139-146.
Abstract: У статті досліджується вплив цінностей давньогрецької культури на скіфську культуру. На прикладі цінностей сексуальних цінностей скіфського царя Скіла визначається філософсько-психологічна герменевтика, що розуміється нами як методологія вчувствовання. Визначається сценарій цінностей та ідеалів стародавнього суспільства, що орієнтується на гедоністичне сприйняття дійсності. Одним із скіфських «царів-протекторів» був Скіл, який правив приблизно в 60–50 рр. V ст. до н. е. Близько 450 р. Скіл був повалений, а потім і страчений за участь у діонісійських оргіях і містеріях, які проводилися в Борисфені. Сучасні вчені вважають, що така участь була всього лише приводом для перевороту – справжньою причиною були династичні чвари і боротьба за владу у скіфському царстві. Однак, мабуть, привід був настільки істотний, що привів до страти царя його зведеним братом Октамасадом, який і захопив владу. Ці факти нам відомі лише з одного джерела – книги Геродота. Він повідомляє, зокрема, відомості про виховання і походження Скіла, а також про еллінський стиль його поведінки. Наша гіпотеза полягає в тому, що Скіла вбили, перш за все, тому, що його ціннісна система, як і архетип особистості, асимілювалися або перебували на шляху асиміляції з цінностями древніх греків. При цьому слід розуміти, що греки, бачачи в скіфах варварів, перш за все в культурному сенсі, намагалися асимілювати їхню культуру у свою, провівши вже успішно асиміляцію такого роду з іншими народами. А акт страти був актом непокори скіфів. Під час порівняльного аналізу цінностей суспільства стародавніх греків і скіфів нами застосований метод філософсько-психологічної герменевтики, що надав можливість відтворити аксіологію давньогрецької і скіфської культур на основі архетипу особистості царя Скіла. The article examines the influence of the values of ancient Greek culture on the Scythian culture. On the example of the values of sexual values of the Scythian king Skil, the philosophical and psychological hermeneutics is defined, which we understand as a methodology of feeling. The scenario of values and ideals of the ancient society is defined, which is oriented to the hedonistic perception of reality. In the VI-III centuries BC on the site of the present Odessa was a large and rich ancient city of Borysthenes, which was later called Odessos. It was located almost in the center of the possessions of the Scythian kings and was one of their favorite residences. In the middle of the fifth century, the “father of history” Herodotus visited borysthenes, or the “Torzhishche of the Borysthenites”. The fourth book of his historical work called “Melpomene” is a description of Scythia and was composed here. Since the end of the VI century BC, after the defeat of the armies of the Scythians of the Persian king Darius, the Scythians have been sharply strengthened and activated. The Greek cities of the black sea region are becoming increasingly dependent on them. One of these cities was borysthenes. The era of the “barbarian protectorate” is beginning in its history. One of the Scythian “protector kings” was Skil, who ruled in about 60-50 years of the V century BC. Around 450, Skil was deposed and then executed for participating in Dionysian orgies and mysteries that were held in Borysthenes. Modern scholars believe that such participation was just a pretext for a coup – the real reason was dynastic strife and power struggles in the Scythian Kingdom. However, apparently, the reason was so significant that it led to the execution of the king by his half-brother Octamasad, who seized power. These facts are known to us only from one source – the book of Herodotus. He reports, in particular, information about the upbringing and origin of Skil, as well as about the Hellenic style of his behavior. Our hypothesis is that Skeel was killed, first of all, because his value systems, like the archetype of personality, assimilated or were on the way of assimilation with the values of the ancient Greeks. At the same time, it should be understood that the Greeks, seeing the Scythians as barbarians, primarily in the cultural sense, tried to assimilate their culture into their own, having already successfully assimilated this kind with other peoples. And the act of execution was an act of defiance by the Scythians. In the comparative analysis of the values of the society of the ancient Greeks and Scythians, we used the method of philosophical and psychological hermeneutics, which provided an opportunity to recreate the axiology of the ancient Greek and Scythian cultures on the basis of the archetype of the personality of king Skil.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12616
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dobroliubskyi.pdf450.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.