Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12593
Title: Сучасний викладач у праксеологічному вимірі філософської рефлексії
Other Titles: А мodern teacher in the praxeological dimension of philosophical reflection
Authors: Уваркіна, О. В.
Keywords: праксеологічний вимір
професійна діяльність
сучасний викладач
філософська рефлексія
інформаційно-комунікаційна компетентність
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Уваркіна О. В. Сучасний викладач у праксеологічному вимірі філософської рефлексії / О. В. Уваркіна // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 1. – С. 65-70.
Abstract: У статті розглядаються актуальні проблеми оптимізації професійної діяльності сучасного викладача вищої школи. Проблематика праксеологічних аспектів професійної діяльності сучасного викладача актуалізується процесами експоненціальної світової інформатизації і глобалізації та потребує філософської рефлексії основних понятійних конструктів. Мета дослідження полягає у визначенні сутності й особливих ознак професійної діяльності сучасного викладача у праксеологічному вимірі філософської рефлексії. Для досягнення поставленої мети було визначено методологічну основу дослідження на рівні філософських та загальнонаукових положень: систематизації, аналізу, синтезу, екстраполяції та спрощення. Визначення ціннісно-мотиваційних орієнтацій сучасного викладача здійснено аксіологічно-телеологічним методом відповідно до шкали оцінок з позицій системи цінностей та мети. Діагностику змісту професійної діяльності викладача та пропозицій щодо її оптимізації проведено за праксеологічною методикою наукового дослідження. У результаті дослідження визначено, що сучасний освітній простір в умовах нових випробувань та нових можливостей глобалізованого світу спрямовує сучасного викладача до готовності бути компетентним у галузі інформатики з використанням сучасних інформаційних технологій, вмотивованим до отримання нових знань, адаптованим до нового середовища, актуалізованим до інноваційної роботи зі студентами, а також ціннісно зорієнтованим на цивілізаційні суспільні досягнення. Системне дослідження основних складників праксеологічного підходу на основі компетентнісної парадигми як пріоритетного напряму сучасного освітнього простору виявило ознаки віртуалізації особистості сучасного викладача під впливом динамічної інформатизації та планетарних проблем боротьби з вірусом COVID-19. Особливе значення надається ціннісно-мотиваційним аспектам праксеологічного виміру, які детермінують мотивацію особистості до змін та стають ознакою зрілості викладача як особистості. Запропоновано реконструкцію традиційної педагогічної праксеології на основі принципів самоактуалізації та самовдосконалення особистості в професійній діяльності, без яких сьогодні неможливо розвинути новітні компетентності для реалізації сучасних стандартів викладача вищої школи. The article deals with the actual problems of optimization of the professional activity of a modern teacher of higher education. The problem of praxeological aspects of the professional activity of a modern teacher is actualized by the processes of exponential world informatization and globaliza tion and requires philosophical reflection on the basic conceptual constructs. The purpose of the study is to determine the essence and special features of the professional activity of a modern teacher in the praxeological dimension of philosophical reflection. To achieve this goal, the methodological basis of the study was determined at the level of philosophical and general scientific provisions: systematization, analysis, synthesis, extrapolation and simplification. The definition of the value-motivational orientations of a modern teacher was carried out by the axiological-teleological method in accordance with the scale of assessments from the standpoint of the value system and the goal. Diagnostics of the content of the teacher's professional activity and proposals for its optimization was carried out according to the praxeological method of scientific research. As a result of the study, it was found that the modern educational space, in the conditions of new tests and new opportunities of the globalizing world, directs the modern teacher to the readiness to be competent in the field of informatics using modern information technologies, motivated to acquire new knowledge, adapted to the new environment, updated to the innovative work with students, as well as value-oriented civilizational social achievements. A systematic study of the main components of the praxeological approach based on the competence paradigm, as a priority area of the modern educational space, revealed signs of virtualization of the personality of a modern teacher under the influence of dynamic informatization and planetary problems of combating the COVID-19 virus. Particular attention is paid to the value-motivational aspects of the praxeological dimension, which determine the motivation of a person to change and become a sign of the teacher's maturity as a person. Reconstruction of traditional pedagogical praxeology based on the principles of self-actualization and self-improvement of the individual in professional activity, without which today it is impossible to develop new competencies for the implementation of modern standards of a teacher of higher education, is proposed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12593
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uvarkina.pdf298.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.