Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12585
Title: Науково-освітні технології в ґенезі історії та викликах сучасності
Other Titles: Scientific and educational technologies in the genesis of history and the challenges of modernity
Authors: Гальченко, Максим Сергійович
Halchenko, M. S.
Keywords: наукова освіта
технології
навчання
коуч
знання
інформація
учень
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Гальченко М. С. Науково-освітні технології в ґенезі історії та викликах сучасності / Максим Сергійович Гальченко // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 1. – С. 10-15.
Abstract: Розвиток сучасної освіти зумовлений включенням у навчальний процес нових технологій. Вони постають як якісно інші пізнавальні методи та способи навчання, зорієнтовані на майбутнє. З урахуванням зростаючого авторитету науки, від якої залежить прогрес суспільства і добробут громадян, дедалі більшого значення набуває етос наукової освіти. Вона демонструє можливості отримання знання шляхом різних дослідницьких практик, технологічних проєктів, професійно-орієнтованої пізнавальної діяльності учнів. Технології та методи наукової освіти спрямовують на освоєння корисного знання, формування вмінь і навичок, що потрібні для практичного життя. Мета дослідження полягає в аналізі технологій і практик наукової освіти в процесі їх еволюції, що постають у ролі способів отримання та конструювання теоретичного знання в кореляції з практикою реального життя і соціальною діяльністю людини. Методи дослідження визначені колом поставлених завдань, проблемою розвитку та впровадженням науково-навчальних технологій в освітній процес у ролі сучасної педагогічної практики. У статті було використано інституціональний, системний, історико-генетичний методи, а також методи філософії освіти, соціальної філософії, методологічні рефлексії сучасної епістемології. Результати дослідження виявили, що трансформація освітнього процесу, як засвідчує історія соціально-культурного розвитку, має перманентний характер. Виокремлені періоди зміни шкільної справи підтверджують, що вони насамкінець приводять до створення нового типу соціальності. Доведено, що традиційні освітні системи мають займатися системою наукової освіти, яка конституює іншу технологію навчання та демонструє свою активність в іншому, новому науково-професійному середовищі. Аналіз еволюції освітніх технологій в історії розвитку навчальних практик, починаючи з епохи античності, показав трансформацію від абстрактно-метафізичного до наукового, корисного знання. У статті підкреслено, що сучасна інформаційна революція створила якісно новий етап розвитку людства, в контексті якого освіта переходить до нових навчальних технологій. Вони знаходять найбільшу реалізацію в науковій освіті. The urgency of the problem. The development of modern education is conditioned by the inclusion of new technologies in the educational process. They are qualitatively different cognitive methods and ways of learning, focused on the future. Given the growing authority of science, on which the progress of society and the well-being of citizens depends, the ethos of scientific education is becoming increasingly important. Scientific education demonstrates the possibilities of obtaining knowledge by means of various research practices, technological projects, professionally oriented cognitive activity of students. Technologies and methods of scientific education are aimed at the development of useful knowledge, the formation of skills and abilities needed for practical life. The purpose of the study is to analyze the technologies and practices of scientific education in the process of their evolution, which appear as ways to obtain and construct theoretical knowledge in correlation with the practice of real life and human social activity. Research methods are defined by the range of tasks, the problem of development and implementation of scientific and educational technologies in the educational process as a modern pedagogical practice. The article uses institutional, systemic, historical and genetic methods, as well as methods of philosophy of education, social philosophy, methodological reflections of modern epistemology. The results of the study revealed that the transformation of the educational process, as evidenced by the history of socio-cultural development, is permanent. Selected periods of change in school affairs show that they ultimately lead to the creation of a new type of sociality. It is proved that traditional educational systems should deal with the system of scientific education, which constitutes a different learning technology and demonstrates its activity in a different, new scientific and professional environment. Analysis of the evolution of educational technologies in the history of educational practices since antiquity, showed the transformation from abstract-metaphysical to scientific, useful knowledge. It is emphasized that the modern information revolution has created a qualitatively new stage of human development, in which education is moving to new educational technologies. Those technologies find its greatest realization in scientific education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12585
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Halchenko.pdf302.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.