Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12523
Title: Chronopsychological mental development dysontogenesis prognosing in pre-school children
Other Titles: Хронопсихологічний психічний розвиток прогресування дизонтогенезу у дітей дошкільного віку
Authors: Савенкова, Ірина Іванівна
Savenkova, Irina Ivanіvna
Didukh, Mykola
Mukhina, Liudmyla
Litvinenko, Iryna
Дідух, Микола Леонтійович
Keywords: chronopsychological prognosing
dysontogenesis of mental development
subjective time unit of individual
chronopsychological mental
хронопсихологічне прогнозування
дизонтогенез психічного розвитку
суб'єктивна одиниця часу індивіда
хронопсихологічний психічний
Issue Date: 2019
Publisher: London: Modestum
Citation: Savenkova І. І. Chronopsychological mental development dysontogenesis prognosing in pre-school children / І. І. Savenkova, M. Didukh, L. Mukhina, I. Litvinenko // Electronic Journal of General Medicine. 2019; 16(2):em110. - Р. 2-7.
Abstract: Objective: Mental development dysonotogenesis is a rather complicated and at the same time insufficiently researched issue concerning children with special needs. This is one of the most urgent problems of modern special and age psychology, since the definition of the type of dysontogenesis for different mental disorders is necessary for a special psychologist, teacher and speech therapist, first of all, in order to understand the mechanisms of formation of cognitive, emotional and speech disorders and their place in the defect structure. Objective methods of psycho-pedagogical dilant diagnostics to present date do not exist. Therefore, the purpose of the study was to develop an algorithm for chronopsychological prognosing of the mental development dysonotogenesis. Мета: Дизонотогенез психічного розвитку - досить складне і водночас недостатньо вивчене питання, що стосується дітей з особливими потребами. Це одна з найактуальніших проблем сучасної спеціальної та вікової психології, оскільки визначення типу дизонтогенезу для різних психічних розладів необхідно спеціальному психологу, педагогу та логопеду, перш за все, для того, щоб зрозуміти механізми формування когнітивних, емоційних та мовленнєвих розладів та їх місце у дефектній структурі. Об'єктивних методів психолого-педагогічної дилатаційної діагностики на сьогоднішній день не існує. Тому метою дослідження було розробити алгоритм хронопсихологічного прогнозування дизонотогенезу психічного розвитку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12523
Appears in Collections:Кафедра психіатрії, медичної та спеціальної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savenkova Irina Ivanіvna 2019.pdf351.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.