Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12119
Назва: Самосвідомість як підґрунтя рефлекcивності та важливий показник професіоналізму майбутніх учителів фізичного виховання
Інші назви: Consciousness as a basis of reflexivity and an important indicator of future physical training teachers’ professional maturity
Автори: Кара, С. І.
Ключові слова: consciousness
professionalism
самосвідомість
reflexivity
рефлексивність
професіоналізм
Дата публікації: 2014
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Кара С. І. Cамосвідомість як підґрунтя рефлекcивності та важливий показник професіоналізму майбутніх учителів фізичного виховання / С. І. Кара // Наука і освіта. - 2014. - № 4. - С. 75-78.
Короткий огляд (реферат): У статті подається роль самосвідомості у формуванні професіоналізму майбутніх учителів фізичного виховання. Важливим елементом самосвідомості особистості є самооцінка, яка безпосередньо впливає на са мовиховання, є основним показником сформованості самосвідомості. Визначено, що самосвідомість є прикінцевим результатом сформованості професіоналізму майбутнього вчителя і реально відображає процес професійного становлення та розвитку педагога ще на етапі навчання у вищому навчальному закладі. The stable reflexive position is an important condition of a teacher’s professional consciousness maturity. It pro vides the continuous analysis of own actions and personality states. The insufficiency of the development of teacher’s professional self-analysis is manifested in inadequate assessments of different aspects of personality qualities, private activity and behavior. It prevents the productive interacting with other subjects of pedagogical process (pupils, parents, colleagues) and solving pedagogical tasks. Gaining experience in the process of pedagogical activity is a necessary, but noncompulsory condition of growth of pedagogue’s professionalism. We think that its development takes place under the conditions of constant understanding, analysis of own pedagogical activity, actions and behavior. We consider the self-assessment to be an indicator of a certain psychological development of a personality and think that it serves as a level of personality self-determination, a mirror of human’s personality qualities. It regulates the activity in a different way, depending on the level of its adequateness. The personal ability to an adequate self-assessment is an efficient means of management of self-educational process. Future teachers can hardly understand strong and weak suites of their personality; they don’t know and don’t use potential opportunities of their personality development. In most cases at tempts of self-improvement are directed only to the knowledge accumulation, but not to the development of qualities, which are necessary for everyday pedagogical activity. Thus, an ability of a personality to collect, learn, consider and operate the information is one of the most important factors, which influence the formation of future Physical Training teachers’ professionalism. The main task of a teacher is not only to form professional knowledge, skills and abilities of students, but also to develop their personal qualities, which are extremely significant in their further work.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12119
Розташовується у зібраннях:2014

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kara.pdf390.09 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.