Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12100
Назва: Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів
Інші назви: Emotional intelligence as a personal resource of providing psychological well-being of junior school students
Автори: Шпак, Марія Мирославівна
Ключові слова: emotional intelligence
emotions
feelings
psychological well-being
junior school students
емоційний інтелект
емоції
почуття
психологічне благополуччя
молодші школярі
Дата публікації: 2016
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Шпак М. М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів / Марія Мирославівна Шпак // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 266-270.
Короткий огляд (реферат): У статті обґрунтовано психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в молодших школярів. Визначено його основні змістові характеристики та структурні компоненти. Здійснено аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей емоційного реагування молодших школярів в емоціогенних ситуаціях. Проаналізовано наукові підходи до розкриття сутності поняття «психологічне благополуччя». Визначено залежність психологічного благополуччя молодших школярів від рівня розвитку у них емоційного інтелекту. The theoretical review of scientific approaches to disclosure of the essence of the concepts “emotional intelligence”, “psychological well-being” is performed in the article. The state of mental health and psychological well-being of elementary school students evokes particular attention. Modern education is primarily focused on the intellectual development of students. Unfortunately, teachers do not pay enough attention to their emotional states that occur during the educational process. The emotional intelligence is a socially significant integrated characteristics of an individual that provides the ability to understand his/her own emotions and emotional experiences of others and manage the emotional state. Scientific approaches to understanding the phenomenon of “psychological well-being” which is traditionally associated with mental health, emotional comfort, life satisfaction, a sense of human happiness have been reviewed. Among them, the most famous one is a model of psychological well-being developed by C. Riff. It has been proved that the high level of the development of emotional intelligence is a personal factor providing psychological well-being of an elementary school student. It has been determined that positive emotions, good well-being, positive self-esteem, expressed in satisfaction with one’s academic performance and personal qualities, positive attitude towards oneself, others and the world in general are brightly manifested in junior school students with high emotional intelligence. The junior school students, who have the low a level of emotional intelligence maturity, are characterised by negative emotions, bad mood, negative attitude to the people around them and themselves.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12100
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shpak.pdf645.38 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.