Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12100
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШпак, Марія Мирославівна-
dc.date.accessioned2021-08-04T08:41:31Z-
dc.date.available2021-08-04T08:41:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationШпак М. М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів / Марія Мирославівна Шпак // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 266-270.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12100-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в молодших школярів. Визначено його основні змістові характеристики та структурні компоненти. Здійснено аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей емоційного реагування молодших школярів в емоціогенних ситуаціях. Проаналізовано наукові підходи до розкриття сутності поняття «психологічне благополуччя». Визначено залежність психологічного благополуччя молодших школярів від рівня розвитку у них емоційного інтелекту. The theoretical review of scientific approaches to disclosure of the essence of the concepts “emotional intelligence”, “psychological well-being” is performed in the article. The state of mental health and psychological well-being of elementary school students evokes particular attention. Modern education is primarily focused on the intellectual development of students. Unfortunately, teachers do not pay enough attention to their emotional states that occur during the educational process. The emotional intelligence is a socially significant integrated characteristics of an individual that provides the ability to understand his/her own emotions and emotional experiences of others and manage the emotional state. Scientific approaches to understanding the phenomenon of “psychological well-being” which is traditionally associated with mental health, emotional comfort, life satisfaction, a sense of human happiness have been reviewed. Among them, the most famous one is a model of psychological well-being developed by C. Riff. It has been proved that the high level of the development of emotional intelligence is a personal factor providing psychological well-being of an elementary school student. It has been determined that positive emotions, good well-being, positive self-esteem, expressed in satisfaction with one’s academic performance and personal qualities, positive attitude towards oneself, others and the world in general are brightly manifested in junior school students with high emotional intelligence. The junior school students, who have the low a level of emotional intelligence maturity, are characterised by negative emotions, bad mood, negative attitude to the people around them and themselves.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectemotional intelligenceuk
dc.subjectemotionsuk
dc.subjectfeelingsuk
dc.subjectpsychological well-beinguk
dc.subjectjunior school studentsuk
dc.subjectемоційний інтелектuk
dc.subjectемоціїuk
dc.subjectпочуттяuk
dc.subjectпсихологічне благополуччяuk
dc.subjectмолодші школяріuk
dc.titleЕмоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярівuk
dc.title.alternativeEmotional intelligence as a personal resource of providing psychological well-being of junior school studentsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shpak.pdf645.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.