Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12087
Назва: Психологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласників
Інші назви: Psychological characteristics of senior school students’ self-appraisal and the level of aspiration
Автори: Дмитрієва, Світлана Михайлівна
Бутузова, Л. П.
Ключові слова: self-consciousness
early adolescence
self-esteem
self-image
level of aspiration
affect of inadequacy
самосвідомість
рання юність
самооцінка
образ-Я
рівень домагань
афект неадекватності
Дата публікації: 2016
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Дмитрієва С. М. Психологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласників / Світлана Михайлівна Дмитрієва, Лариса Петрівна Бутузова // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 166-172.
Короткий огляд (реферат): У статті представлено якісний та кількісний аналіз результатів емпіричного дослідження психологічних особливостей самооцінки та рівня домагань у період ранньої юності та їх змістовна інтерпретація. Представлено вікову специфіку динамічних особливостей проявів самооцінки та рівня домагань старшокласників. Аналізуються особливості співвідношення самооцінки та рівня домагань юнаків та дівчат, продемонстровано тенденції взаємозв’язків та відмінностей прояву самооцінки та рівня домагань старшокласників на нижній (10-ий клас) та верхній (11-ий клас) межах віку. The article is aimed at summarising the data of the empirical research of age peculiarities of self-esteem and the level of aspiration of senior school students. The following methods and techniques were used: “The scale of selfesteem and level of aspiration” by T. V. Dembo-S. Ya. Rubinshtein (modification by A. M. Prikhozhan); method of the quantitative evaluation of self-esteem (by S. A. Budassi); “Motor test” by Schwarzlander. The experiment involved 97 students of 10-11 grades of secondary school (aged from 15 to 17 years; 47 boys and 50 girls). The comparative analysis of the obtained results according to the lower and upper boundaries of early adolescence has shown that in the process of growing young people’s growing-up self-esteem becomes more adequate and differentiated. The study of dynamic characteristics of the level of the respondents’ aspiration has shown its decrease with age, so the number of students with the adequate level of aspiration is predominant. The correlation analysis of the results of the carried out empirical research has proved the existence of close statistically significant relationship between young people’s selfesteem and their level of aspiration, which confirms their functional relationship. The predominance of the inadequate self-esteem and the level of aspiration in some respondents proves the necessity of creating a special correctional and development work, based on the relationship of self-esteem, level of aspiration and preparedness of senior school students for the personal and professional self-determination in order to activate the mechanisms of personality’s selfdevelopment.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12087
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dmitrieva.pdf1.01 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.