Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12087
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДмитрієва, Світлана Михайлівна-
dc.contributor.authorБутузова, Л. П.-
dc.date.accessioned2021-08-02T10:11:31Z-
dc.date.available2021-08-02T10:11:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationДмитрієва С. М. Психологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласників / Світлана Михайлівна Дмитрієва, Лариса Петрівна Бутузова // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 166-172.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12087-
dc.description.abstractУ статті представлено якісний та кількісний аналіз результатів емпіричного дослідження психологічних особливостей самооцінки та рівня домагань у період ранньої юності та їх змістовна інтерпретація. Представлено вікову специфіку динамічних особливостей проявів самооцінки та рівня домагань старшокласників. Аналізуються особливості співвідношення самооцінки та рівня домагань юнаків та дівчат, продемонстровано тенденції взаємозв’язків та відмінностей прояву самооцінки та рівня домагань старшокласників на нижній (10-ий клас) та верхній (11-ий клас) межах віку. The article is aimed at summarising the data of the empirical research of age peculiarities of self-esteem and the level of aspiration of senior school students. The following methods and techniques were used: “The scale of selfesteem and level of aspiration” by T. V. Dembo-S. Ya. Rubinshtein (modification by A. M. Prikhozhan); method of the quantitative evaluation of self-esteem (by S. A. Budassi); “Motor test” by Schwarzlander. The experiment involved 97 students of 10-11 grades of secondary school (aged from 15 to 17 years; 47 boys and 50 girls). The comparative analysis of the obtained results according to the lower and upper boundaries of early adolescence has shown that in the process of growing young people’s growing-up self-esteem becomes more adequate and differentiated. The study of dynamic characteristics of the level of the respondents’ aspiration has shown its decrease with age, so the number of students with the adequate level of aspiration is predominant. The correlation analysis of the results of the carried out empirical research has proved the existence of close statistically significant relationship between young people’s selfesteem and their level of aspiration, which confirms their functional relationship. The predominance of the inadequate self-esteem and the level of aspiration in some respondents proves the necessity of creating a special correctional and development work, based on the relationship of self-esteem, level of aspiration and preparedness of senior school students for the personal and professional self-determination in order to activate the mechanisms of personality’s selfdevelopment.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectself-consciousnessuk
dc.subjectearly adolescenceuk
dc.subjectself-esteemuk
dc.subjectself-imageuk
dc.subjectlevel of aspirationuk
dc.subjectaffect of inadequacyuk
dc.subjectсамосвідомістьuk
dc.subjectрання юністьuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectобраз-Яuk
dc.subjectрівень домаганьuk
dc.subjectафект неадекватностіuk
dc.titleПсихологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласниківuk
dc.title.alternativePsychological characteristics of senior school students’ self-appraisal and the level of aspirationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dmitrieva.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.