Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1206
Title: Системний підхід у формуванні комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів
Other Titles: Students' Communicative Language Competence Development Based on the Systemic Approach at Non-Linguistic Departments
Authors: Лобанова, Тамара Дмитрівна
Lobanova, Tamara Dmytrivna
Keywords: системний підхід
освітній процес
комунікативно-мовна компетенція
англійська мова
міжкультурне спілкування
Systemic approach
educational process as a personality developing system
communicative language competence
English for intercultural communication
Issue Date: 2009
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Лобанова, Т. Д. Системний підхід у формуванні комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Тамара Дмитрівна Лобанова; наук. кер. Ю. М. Шунін; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 2009. – 21 с.
Abstract: У дисертації подано теоретичне обґрунтування системного підходу в педагогіці, який розглянуто як контекстно-залежне інтелектуальне керування семантичних зв'язків між суб'єктами, а навчальний процес – як процес інтелектуалізації навчальної групи студентів через адаптивне інтелектуальне управління складності мови викладача. Розроблено й експериментально апробовано лінгводидактичну модель формування комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів, педагогічні умови, критерії, показники ефективності навчання/викладання, що дозволяють інтенсифікувати й оптимізувати освітній процес із гарантованим результатом. The thesis provides a theoretical grounding for the Systemic approach in pedagogy, which served as the basis for the creation of a linguo-didactic model for students' communicative language competence development. The model has been tested in a real educational process. Such phenomena as “educational system”, “competence” and “communicative language competence” have been investigated and precisely defined. The Systemic approach has been viewed as context-dependent management of semantic changes in data relations and the educational process - as a process of intellectualization of a learning group via adaptive intellectual management. The offered efficiency indices permit intensifying and optimizing the educational process with the guaranteed result. The introduction of the intellectual management component into a higher educational system is an exceptionally topical tool for communicative language competence development.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1206
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lobanova.pdf180.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.